Ska lägga in vattenburen golvvärme i träbjälklag. Eftersom det inte får bygga på höjden så ska det läggas i bjälklaget i glespanel.

Hur ska man göra när man ska över bjälkarna? Fräser man bara ur 20x20mm och lägger i slangen? Hur påverkas hållfastheten i bjälkarna?
 
Så här skriver Uponor (Wirsbo) "Gör urtag för rören där dessa passerar bjälken, nära upplaget för bjälken. Rådfråga byggnadskonstruktör."
 
I änden av en bjälke är momentet = 0 så att ta ur 25 mm är inga problem.

Kan även ge dig ett tips: att inte spika 45x45 mellan bjälkarna som Wirsbo föreslår. Det är en skrivbordsprodukt som inte är kul i praktiken. Det blir både bättre och enklare att lägga en stump glespanel på tvären i båda ändar av facket. Låt den ligga löst på isoleringen och skruva glesen i den. Lägg i plåt och slang och skruva upp konstruktionen mot golvet.
 
Matss skrev:
I änden av en bjälke är momentet = 0 så att ta ur 25 mm är inga problem.

Kan även ge dig ett tips: att inte spika 45x45 mellan bjälkarna som Wirsbo föreslår. Det är en skrivbordsprodukt som inte är kul i praktiken. Det blir både bättre och enklare att lägga en stump glespanel på tvären i båda ändar av facket. Låt den ligga löst på isoleringen och skruva glesen i den. Lägg i plåt och slang och skruva upp konstruktionen mot golvet.
Tack för tipset, det låter ju faktiskt inte så dumt. :)
 
Nu blev även jag intresserad. Blir detta så bra så man inte behöver stifta fast plåtarna? Hur långt kan det vara mellan glespanel stumparna? Skruvar man rakt igenom golvspån ner i plåt/glespanelen? Många frågor för det är helt enkelt för mycket jobb med 45x45.
 
Jag brukar skruva plåten med gipsskruv när man ändå har det tillhands, och ja det är bara att skruva genom plåten.

Jag har gjort så att jag lägger en stump 22x95 (eller vad man nu har hemma) i änden på vardera fack, skulle facken vara jättelånga kanske man ska ha en på mitten också. Sen snittar jag till i isoleringen efter dessa stumpar så att isoleringen "kommer upp" kring stumpen. Lägg i 4 bitar glespanel i facket och skruva en lång gipsskruv ner i stumpen, skruva plåten med en skruv i varje ände. Skruva plåten bara på en sida av slangen annars blir det svårt att få ner slangen. Efter att slangen tryckts ned skruvar man golvet i bjälkarna som vanligt och nån skruv i glesen emellanåt så att plåten trycks upp och får bra kontakt mot golvet. Funkar både med brädgolv och spångolv.

Enda nackdelen är att man inte kan gå på glesen när slangen ska dit, men jämfört med att skråa 2"2 är det en bagatell
 
Tack för upplysningen, så ska jag göra
 
Denna metod borde väl fungera minst lika bra om man som jag har ett bjälklag från 1929 med sågspån som isolering? Skulle spara en hel del jobb... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.