Hej.
Vi har ett nybyggt skärmtak ca 3x6m, ca 3gr lutning. Alla takreglarbär hackade som på fotot.
Vi är oroliga att det inte kommer att hålla för snö och mig samtidigt.
Vad tror ni?
God fortsättning! Nybyggt skärmtak med träreglar som visar hack i konstruktionen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggt skärmtak med hackade träreglar, vilket orsakar oro för styrka under snöbelastning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggt skärmtak med lätt snötäcke och synliga takreglar över uteplats med sittmöbler och spabad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är inte så bra ut. Den lilla snutt av virket som är kvar som ligger över bärlinana är inte till mycket nytta. Och det ser ut som att de är fästa med en skruv som är skråskruvad under ifrån.

Om man sätter en balksko på insida bärlinan så borde det finnas möjlighet att klara lasterna. Men även om man gör det på utsida så är det en risk att momentet blir för stort för utsticket.

Varför har man inte tagit en högre balk som bärlina när det ändå fanns utrymme? Och varför har man inte satt baljor eller vinklar från början är mina funderingar.

Sen vet jag inte i vilken snözon detta är...

Hur som helst är detta min åsikt i saken.
 
  • Gilla
MalinMatti
  • Laddar…
Ska det bli ordning på det montaget för att kanske hålla, så gör som Takstolsnisse säger, det blir hängbalksko på både in och utsida.
 
  • Gilla
MalinMatti
  • Laddar…
Hej.
Anledningen till att dom jackade är att höjden på bärlinan längst ut var begränsad. Sedan att jacket blev alldeles för djupt är ju något vi påpekade direkt men det ska hålla enligt snickaren. Nu ska han komma tillbaka och fixa till detta plus andra småfel som läckande tak, fel plåtar mm.
Vi ska nog hitta en bra och snygg lösning. Tack för era inlägg i frågan.
Mvh Mattias
QUOTE="Takstolsnissen, post: 4020484, member: 397929"]Det är inte så bra ut. Den lilla snutt av virket som är kvar som ligger över bärlinana är inte till mycket nytta. Och det ser ut som att de är fästa med en skruv som är skråskruvad under ifrån.

Om man sätter en balksko på insida bärlinan så borde det finnas möjlighet att klara lasterna. Men även om man gör det på utsida så är det en risk att momentet blir för stort för utsticket.

Varför har man inte tagit en högre balk som bärlina när det ändå fanns utrymme? Och varför har man inte satt baljor eller vinklar från början är mina funderingar.

Sen vet jag inte i vilken snözon detta är...

Hur som helst är detta min åsikt i saken.[/QUOTE]
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.