Hej på er allihop!
Nu behöver jag mängder med tips och råd och länkar mm.....

Vi vann budgivningen på ett hus ett Götenehus från ´71, ett enplans med källare. Besiktningen är nu på måndag. Och sen pratar vi med säljaren om inflytt efter det!:)

Nu är det som så att det är ingen som bott i huset, de har varit där 1gång/vecka och klippt gräset, spolat och vid behov målat fönster mm sotningen är oxå gjord enligt normen:)
Så där en hel del att göra!

Jag vill inte börja greja direkt med att byta kök mm utan vill gärna bo in mig lite först så vi ska bara lämna iväg luckorna på omlackering! Golvet i köket ska bytas det är en linoliummatta som limmet gått igenom på...Övriga entréplanet har heltäckningsmatta, den är en neutral färg och väldigt fin, men jag vill inte ha den kvar så alla såna mattor ska rivas ut! Det jag behöver hjälp med är det är en spaljé i trappan och den vill jag inte ta bort men halvera och klä in, med vilket material gör jag det enklast? Vi kommer att lägga klinker innanför dörren men sen ett annat golv tips önskas, golvet kommer att slitas då det bor 3 barn och 3 hundar och 2vuxna i huset...
Sen är det textiltapet i hela entréplanet, OM man målar på den vet jag att det går åt MASSOR med färg, är de enda alternativen att bredspackla eller riva ner dem?

I det ena rummet ska vi byta ut taket, vad ska man sätta? Gipsskivor?

Tack för svar!!
 
Några råd kan jag bidraga med
- ut med heltäckningsmattor - in med laminatgolv, slitstarka, finns massor att välja mellan (tom klinkerliknande)
- textiltapeter - bredspackla skiten - måla eller häng nya tapeter
- köket - överväg att lägga klinkers
- tak - gips är tråkigt - panel kanske? eller fiberplank?
i övrigt - lycka till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.