Se bara på bilderna.

Sprucken vattenledning med läckage, vatten sprutar ut, mekanisk skada, underhållsarbete kan vara nödvändigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundfos-pump i tekniskt utrymme, röranslutningar, manometer, elanslutningar, skruvförband, ventiler, blandningsenhet på träväggsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Typskylt på pumpekipering. Grundfos varumärke. Tekniska specifikationer: frekvens, flöde, effekt. Tillverkad i Danmark. Serienummer 0005.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag VISSTE att jag borde se till att dra en sladd upp till tredje våningen i uthuset för att få mobiltäckning för strömvakten. Lik f********t så blir det inte gjort och givetvis går säkringen på den fas som frostvakten går på den vecka jag inte är ut till stugan. Kan inte ens skylla på Murphy när jag visste att chansen fanns, bara en fråga om tid.
I vilket fall, Jag har hittat pumpen hos Rinkaby rör ( https://www.rinkabyror.se/artikel/grundfos-pump-cr-5-13-dw/ ) men sen tar det stopp. Vad heter kopplingen? Artikelnummer?
Ursäkta mig medan jag går och flagellerar mig lite till.
 
  • Ledsen
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Jag letade hos Grundfos efter CR5-13 DW-A-A-E-HQQE. Det närmaste jag kom var CR5-13 W-A-A-E-HQQE men där saknades just den kopplingen som sitter på flänsen längst ner på pumpen. Förmodligen är det en detalj som används på fler pumpar. Hursomhelst så har jag fått reda på artikelnumret från annat håll , 98602657 och tydligen är det ett helt kit med bultar, packningar och sånt. Detaljen heter visst "Priming chamber CR5 DW" vad det nu kan bli på svenska, flödningskammare?.

Jag försökte hos Rinkaby men de hade bara pumpar,inga reservdelar och de kunde tydligen inte beställa det heller, märkligt.
Nån som vet någon återförsäljare av pumpprylar i Malmöområdet eller är det bara att leta reda på en röris och hoppas att han inte lägger på 500%
 
Ring direkt till Grundfos kanske de kan ge dig vägledning till vilken återförsäljare du ska vända dig till.
 
Inte riktigt säker på hur den delen med plastpluggen är fäst eller kanske hela bottendelen är i ett stycke och frusit, isspräckt. Fick ett liknande men då var det botten som sprack och fick sättas dit en ny.
I övrigt får du kolla in dom som reparerar pumpar och ringa och fråga, en el rörisar brukar veta vem som gör det.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Karrock
Om bulan bara är en primningskammare som man fyller i det vita kan du nog åstadkomma samma funktion med ett par mässingsrördelar och en liten kulventil.
 
Jag hade kontakt med pumpverkstan i Brömsebro när jag höll på med vår ejektorpump. De renoverar och säljer och hade bra koll på saker och ting. Kan ju vara värt att kolla med dem.
 
Karrock
Typ såhär? Gissade på 25, men det kanske är 32.
Eller har grunkan något speciellt inuti?
 
  • Skärmdump av varukorg på en webbshop med rörkopplingsprodukter och priser i svenska kronor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Brömsebro, det var inte nästgårds. Men hittar jag inte närmare så ska jag slå Pumpverkstan en signal.
Ska givetvis ringa Grundfos också men jag tror knappast de har koll på återförsäljare. Men de bör veta vilka grossister som köper av dem så så jag kanske kan få några namn den vägen.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
K Kapsyl skrev:
Se bara på bilderna.

[bild][bild][bild]

Jag VISSTE att jag borde se till att dra en sladd upp till tredje våningen i uthuset för att få mobiltäckning för strömvakten. Lik f********t så blir det inte gjort och givetvis går säkringen på den fas som frostvakten går på den vecka jag inte är ut till stugan. Kan inte ens skylla på Murphy när jag visste att chansen fanns, bara en fråga om tid.
I vilket fall, Jag har hittat pumpen hos Rinkaby rör ( [länk] ) men sen tar det stopp. Vad heter kopplingen? Artikelnummer?
Ursäkta mig medan jag går och flagellerar mig lite till.
Nåt är knepigt med den här pumpen när man söker på modellnummer, A96624567P11149, typ DW hittar man inte heller?? Hittas inte heller i Grundfos backend?

Hursomhelst borde det vara den här och klicka på reservdelsfliken så ser du vad som finns
Sen ser jag inte årgång på märkplåten?

https://product-selection.grundfos....?pumpsystemid=2252270762&tab=variant-services
 
MultiMan
Hur vet du att det bara är den kopplingen/kammaren som är frostsprängd? Är det inte bäst att ta isär hela pumpen innan du börjar beställa saker? Kanske billigare att bara behålla motor och köpa nytt resten.
 
Det är en möjlighet men jag tror inte det. Efter att ha konstaterat att det var fruset så körde jag en kupevärmare på max (1600w) i två dygn riktad mot tanken (nästan 100 l ) för att vara säker på att all is smält. Jag har ett litet självtryck från brunnen och det enda droppande jag såg var från "priming chamber".
Så sen korsade jag fingrarna, bad en bön, och slog på pumpen.
Och j**lar vad det sprutade men bara från "priming chamber" när det trycksatta systemet öppnade upp sprickan. Vad jag kunde se kom det inget vatten någon annanstans så jag börjar med att byta "priming chamber" Skulle det visa sig att jag har fel så har jag "bara" lagt ut 3-4000 i onödan och vem vet, de kanske tar tillbaka den om jag kommer och köper en motsvarande hydrofor för drygt 30 papp
 
Är det plast pluggen som har som har gått sönder eller är det den gjutna delen?
 
Bar en enkel fråga i det hela. det är en ejektor du har. är borrhålet då pass mycket högre upp än själva pumpen. tänker på det med självtryck, vattnet måste stå på topp i hålet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.