Vi har lite funderingar kring fjärrvärme, vi har möjlighet att välja (kostnad 42000:) eller avstå från fjärrvärme till vårat husbygge.
Vänder mig till er experter här på forumet :) ,vad anser ni ansluta eller ej?

Om man ansluter det så kan man göra ett tillval på en IVT550 (med fjärrvärmecentral) istället för en IVT490.
Ska man verkligen välja till detta tillval för kostnad 10000:-? Eller ska man ansluta fjärrvärmen till
plattan (vattenburen golvvärme i hela huset) och låta IVT490 värma utöver golvärmen?

Kan tillägga att vi har valt till braskamin.
 
Vi väljer bort våran IVT490 och kör ren fjärrvärme istället. Sen kompletterar vi ventilationen med FTX (återvnning) istället....
Finns ingen anledning att både köra en värmepump OCH fjärrvärme...

/V
 
_Valle_ skrev:
Vi väljer bort våran IVT490 och kör ren fjärrvärme istället. Sen kompletterar vi ventilationen med FTX (återvnning) istället....
Finns ingen anledning att både köra en värmepump OCH fjärrvärme...

/V
Hur mycket betalar du för ett FTX-system installerat. Och vilket FTX har du valt?
storlek på hus?
 
Intressant..bygger du hus just nu? Isf vilken tillverkare, hur mycket kostar dessa val du gör?
 
Vi bygger Eksjöhus och kunde dock inte välja FTX som tillval. Därför har jag valt ren mekanisk frånluft (F-vent) och köper aggregatet på sidan av. Sen ser jag till att vid installation av spiro-rör dras även tilluftsrör... vilket blir en liten ritningskomplettering.
Vi bygger 1-plan på 130kvm och aggregatet heter enervent pingvin tror jag.
Det är en annan tråd på forumet just nu som diskuterar just detta med att FTX väldigt sällan går att göra som tillval hos hustillverkarna... tyvärr.
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=33077/7#7

Vad slutpriset på FTX-systemet blir installerat och klart vet jag faktiskt inte....
Jag räknar dock med att avdraget vi fick för IVT490 bör täcka det mesta....

/V
 
Vi har en 550 och fjärrvärme, och är grymt besvikna på detta. 550 räcker knappt till att fylla två badkar, och efter 2 pers har badat/duschat på morgonen så har man inte varmvatten förrän framåt lunch. Vi har elpatronen påkopplad.

Om jag hade råd skulle jag slänga ut sk*ten och installera FTX i stället. Då skulle jag slippa kallraset från fönstrena också.
 
fredwel skrev:
Vi har en 550 och fjärrvärme, och är grymt besvikna på detta. 550 räcker knappt till att fylla två badkar, och efter 2 pers har badat/duschat på morgonen så har man inte varmvatten förrän framåt lunch. Vi har elpatronen påkopplad.

Om jag hade råd skulle jag slänga ut sk*ten och installera FTX i stället. Då skulle jag slippa kallraset från fönstrena också.
Om varmvattnet tar slut med IVT550, går inte fjärrvärmen in och värmer resten?
Det skall den göra enligt vår säljare.
 
Smokehead skrev:
Om varmvattnet tar slut med IVT550, går inte fjärrvärmen in och värmer resten?
Det skall den göra enligt vår säljare.
Min erfarenhet av LB-hus och fjärrvärme är att dom kan inget om det. Din säljare har fel! Du kommer hamna i samma situation som oss. Varmvattnet och golvvärmen är två helt separata system hos LB-hus om du har fjärrvärme.

Jag har pratat fram och tillbaka med LB-hus och dom har pratat med IVT om detta. Läget är följande:

Det finns två sätt att toppa varmvattnet med fjärrvärmen, ett rätt och ett fel ;-)

Det felaktiga sättet är att koppla fjärrvärmeväxlaren i serie efter frånluftsvärmepumpen, du kommer då att få förvärmt vatten till fjärrvärmeväxlaren. Detta kommer inte din fjärrvärmelevernantör att gilla, returvattnet blir inte tillräckligt avkylt. Hur dom hanterar det får du fråga dom, i värsta fall kan det få ekonomiska konsekvenser för dig. Detta är det sätt som IVT förespråkar.

Det korrekta sättet är att använda en blandningsventil. Sådana används normalt för att få en korrekt och jämn temperatur på tappvarmvattnet. Förenklat så kopplar du in kallvatten och varmvatten till ventilen och får ut vatten med en lämplig temperatur. Vad du gör är att du kopplar in varmvattnet från 550 på kallvattensidan och tappvattenslingan från fjärrvärmeväxlaren till varmvattensidan. När då temperaturen på varmvattnet från 550 sjunker blandas varmt vatten in från fjärrvärmen. En sådan ventil kostar ca 300 kronor och detta är en beprövad koppling, liknande används när man har solvärme och vill prioritera denna framför andra värmekällor.
Denna koppling är också bra för fjärrvärmeleverantören då fjärrvärmeväxlaren inte kommer att matas med förvärmt vatten.
Nu är det tyvärr så att IVT har bestämt att denna senare koppling inte är godkänd. Kopplar du in så så ryker garantin. Anledningen till detta är, vad jag har förstått, att någon eller några lyckats koppla fel och lett in varmvatten till frånluftsvärmepumpen, vilken då har gått sönder. Jag har fått uppfattningen att LB-hus har gjort sådana här kopplingar tidigare men slutat med det.

Jag skulle rekommendera dig att prata med din säljare och se om ni inte kan välja bort frånluftsvärmepumpen och installera ett FTX-system i stället, då kommer du också att slippa kallraset från fönstrena (tilluftsventilerna!). När vår pump går sönder förr eller senare kommer vi investera i ett FTX-aggregat.

/fredrik
 
fredwel skrev:
Det korrekta sättet är att använda en blandningsventil. Förenklat så kopplar du in kallvatten och varmvatten till ventilen och får ut vatten med en lämplig temperatur. Vad du gör är att du kopplar in varmvattnet från 550 på kallvattensidan och tappvattenslingan från fjärrvärmeväxlaren till varmvattensidan. När då temperaturen på varmvattnet från 550 sjunker blandas varmt vatten in från fjärrvärmen.
Denna koppling är också bra för fjärrvärmeleverantören då fjärrvärmeväxlaren inte kommer att matas med förvärmt vatten.
Nu är det tyvärr så att IVT har bestämt att denna senare koppling inte är godkänd.
Kopplar du in så så ryker garantin. Anledningen till detta är, vad jag har förstått, att någon eller några lyckats koppla fel och lett in varmvatten till frånluftsvärmepumpen, vilken då har gått sönder.
På vilket sätt kan man misslyckas med denna koppling? Hur har pumpen gått sönder? VA!?!

/Kalle
 
Har kollat upp lite närmare kostnader m.m för oss om vi ansluter fjärrvärme. Har även pratat med säljaren. Följande har vi kommit fram till. 22000:- för anslutning av fjärrvärme till fjärrvärmebolaget. Vi väljer bort IVT 490 och betalar 3800:- för fjärrvärmeväxlare samt ventilationen. Och tappvatten tas direkt från fjärrvärmeväxlaren. Borde inte det fungera och skippa 550 helt? Av vilken anledning behöver man 550?
 
fredwel skrev:
Min erfarenhet av LB-hus och fjärrvärme är att dom kan inget om det. Din säljare har fel! Du kommer hamna i samma situation som oss. Varmvattnet och golvvärmen är två helt separata system hos LB-hus om du har fjärrvärme.

Jag har pratat fram och tillbaka med LB-hus och dom har pratat med IVT om detta. Läget är följande:

Det finns två sätt att toppa varmvattnet med fjärrvärmen, ett rätt och ett fel ;-)

Det felaktiga sättet är att koppla fjärrvärmeväxlaren i serie efter frånluftsvärmepumpen, du kommer då att få förvärmt vatten till fjärrvärmeväxlaren. Detta kommer inte din fjärrvärmelevernantör att gilla, returvattnet blir inte tillräckligt avkylt. Hur dom hanterar det får du fråga dom, i värsta fall kan det få ekonomiska konsekvenser för dig. Detta är det sätt som IVT förespråkar.

Det korrekta sättet är att använda en blandningsventil. Sådana används normalt för att få en korrekt och jämn temperatur på tappvarmvattnet. Förenklat så kopplar du in kallvatten och varmvatten till ventilen och får ut vatten med en lämplig temperatur. Vad du gör är att du kopplar in varmvattnet från 550 på kallvattensidan och tappvattenslingan från fjärrvärmeväxlaren till varmvattensidan. När då temperaturen på varmvattnet från 550 sjunker blandas varmt vatten in från fjärrvärmen. En sådan ventil kostar ca 300 kronor och detta är en beprövad koppling, liknande används när man har solvärme och vill prioritera denna framför andra värmekällor.
Denna koppling är också bra för fjärrvärmeleverantören då fjärrvärmeväxlaren inte kommer att matas med förvärmt vatten.
Nu är det tyvärr så att IVT har bestämt att denna senare koppling inte är godkänd. Kopplar du in så så ryker garantin. Anledningen till detta är, vad jag har förstått, att någon eller några lyckats koppla fel och lett in varmvatten till frånluftsvärmepumpen, vilken då har gått sönder. Jag har fått uppfattningen att LB-hus har gjort sådana här kopplingar tidigare men slutat med det.

Jag skulle rekommendera dig att prata med din säljare och se om ni inte kan välja bort frånluftsvärmepumpen och installera ett FTX-system i stället, då kommer du också att slippa kallraset från fönstrena (tilluftsventilerna!). När vår pump går sönder förr eller senare kommer vi investera i ett FTX-aggregat.

/fredrik
Tack för infon Fredrik!

Skall genast kolla upp detta.
 
KalleT skrev:
På vilket sätt kan man misslyckas med denna koppling? Hur har pumpen gått sönder? VA!?!

/Kalle
Precis min åsikt. Rejält irriterad på IVT.

/fredrik
 
maxxar skrev:
Borde inte det fungera och skippa 550 helt? Av vilken anledning behöver man 550?
Du bör kunna skippa IVT:n helt och köra på "vanlig" ventilation, alternativt FTX om du vill återvinna en del av värmen som du suger ut ur huset.

Nu spekulerar jag litegrann: Hustillverkarna får höge och högre krav på sig från myndighetshåll att bygga energisnåla hus. Av denna anledning så ökade LB-hus isoleringstjockleken i ugglanserien när man gick ifrån "namnugglorna" till "nummerugglorna" för ett år sedan. Kraven blir tuffare och tuffare. Det kan vara så att ett hus som inte har någon återvinning av värmen från frånluften drar för mycket energi och därmed inte uppfyller kraven.

Personligen tycker jag att utifrån miljösynpunkt är det vettigt att ha någon form av återvinning av värmen i frånluften. Ur komfortsynpunkt skulle jag vilja ha förvärmd tilluft, därför förespråkar jag FTX, även om den enligt vissa inte går att räkna hem ekonomiskt.

/Fredrik
 
Hej,
I vårat 150kvm Eksjöhus har vi en IVT 490 +IVT 630 fjärrvärmemodul som skjuter till vid spetsvärmebohov. Elpatronen i 490'n är bortkopplad och fjärren skjuter till istället. IVT 490 ingick i husleveransen och 630'n betalade vi ca 7500kr extra för. Vi har också braskamin och eldar ca varannan dag på vintern. IVT 490klarar att hålla en inne temp på ca 21grader ner till 5grader ute. Sen måste den ta hjälp av fjärren lite då och då.
Visst, om man häller upp ett badkar och duschar lite så hoppar fjärren igång direkt, men vad gör det.. Om fjärrvärmeverket inte levererar någon värme (vilket har hänt två gånger under 2006) så hade vi fortfarande värme i huset och varmvatten i kranarna. Våra grannar hade det inte.

Vi var tvingade att ansluta oss till fjärrvärme.
 
fredwel skrev:
Det felaktiga sättet är att koppla fjärrvärmeväxlaren i serie efter frånluftsvärmepumpen, du kommer då att få förvärmt vatten till fjärrvärmeväxlaren. Detta kommer inte din fjärrvärmelevernantör att gilla, returvattnet blir inte tillräckligt avkylt. Hur dom hanterar det får du fråga dom, i värsta fall kan det få ekonomiska konsekvenser för dig. Detta är det sätt som IVT förespråkar.


/fredrik
Det blir inga konsekvenser från fjärrvermeleverantören. Fjärrvärmeleverantören tar betalt för deltat mellan primärvattnet och returvattnet i förhållande till volymen använt vatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.