220 m2, gör av med knappt 40000 Kwh nu, offert på 9Kw IVT ht plus, 160m borrhål. Finns det nån som installerat nyligen och som har erfarenheter?
 
Nej men ser på samma lösning fast med nytt hus. Det låter som om du kan få en rejäl besparing.
 
Vi har en IVT C7 HT i vårt hus.
Nybygge 1.5 plans med bergvärme (145 meter).
Den fungerar bra, men vi har inte bott här tillräckligt för att kunna ge några driftskostnader.
Extra varmvatten funktionen är bra. Vi har 200 liter badkar så det gör stor skillnad.

Berit
 
Till en 9kw panna föreslår jag att du borrar längre. Jag skulle utan tvekan borra 190-200meter. 160meter brukar bara lagom längd till en 7kW VP. I vissa fall är berget och vattenflödet i berget av sådan natur att ett längre hål är helt onödigt, men sådant är ju svårt att veta i förväg.

Tänk också på att det är det aktiva borrdjupet som är intressant. Har du 10meter till grundvattennivån blir hålet "plötsligt" bara 150meter.....

Det borrhål kan bara bli för kort..... ;)
 
Kalleanka70 funderar på HT i ett nytt hus. Om huset har rejäla radiatorer eller golvvärme behövs inte de där 60-graderna för uppvärmningsdelen... Men det är gott attfå ut hett varmvatten..
 
Såg just att HT Plus är en vidareutveckling av HT.
HT Plus ger 65 grader, mot de 60 vi får ur våran.
Vet inte vad det gör i skillnad, annat än om du har väldigt stort badkar och stor familj. Men då kanske en separat VV tank är bättre???

Berit
 
...blir det verkligen någon besparing att ha 65 istället fär 60 grader? Med golvvärme?

I vårt fall gäller det bara tappvarmvatten och man måste explisivt säga till burken att producera det. För att få ut det där extra 5 graderna använder den dessutom elpatronen. Och timern ska nämnas är något primitiv; man slår in på panelen att nu vill jag ha extra varmvatten i X antal timmar. Man kan inte säga kvällen innan att klockan 7 i morgon vill jag ha extra varmvatten.

Eller har jag missat något?

Berit

 
Vår säljare påstår att det räcker med ett aktivt borrrdjup på 125m till vår 7 kW VP. Tycker det verkar lite knapert. Han har inget bättre argument än att det är vad IVT:s beräkningsprogram spottar ut, och att det helt klart är tillräckligt. Tydligen är förhållandet effekt/borrdjup inte så enkelt som x20, det påverkas även av hur pumpens effekt är dimensionerad till husets energibehov.
Finns det någon anledning att INTE borra djupare, förutom att det blir dyrare förstås? Men det är ju lite svårt att bättra på djupet i efterhand.
 
Vilma: Man tar väl hänsyn till var i landet huset är (Kiruna behöver troligen djupare hål än Falsterbo) samt hur huset är konstruerat (ålder, isolering och väderstreck på fönster).

Berit
 
Berit skrev:
...blir det verkligen någon besparing att ha 65 istället fär 60 grader? Med golvvärme?

I vårt fall gäller det bara tappvarmvatten och man måste explisivt säga till burken att producera det. För att få ut det där extra 5 graderna använder den dessutom elpatronen. Och timern ska nämnas är något primitiv; man slår in på panelen att nu vill jag ha extra varmvatten i X antal timmar. Man kan inte säga kvällen innan att klockan 7 i morgon vill jag ha extra varmvatten.

Eller har jag missat något?

Berit
Dom extra graderna har man bara nytta av när det gäller tappvatten.

Har man ett värmesystem (radiatorer och golvvärme) som kräver så hög temperatur som 60 eller 65 grader bör man ta en allvarlig funderare på att utöka radiatorytan en hel del. Även om dessa nya VPs KAN producera så varmt vatten är verkningsgraden väldigt låg vid dessa framledningstemperaturer. Ingenting att sträva efter mao.
 
Vilma skrev:
Vår säljare påstår att det räcker med ett aktivt borrrdjup på 125m till vår 7 kW VP. Tycker det verkar lite knapert. Han har inget bättre argument än att det är vad IVT:s beräkningsprogram spottar ut, och att det helt klart är tillräckligt.  Tydligen är förhållandet effekt/borrdjup inte så enkelt som x20, det påverkas även av hur pumpens effekt är dimensionerad till husets energibehov.
Finns det någon anledning att INTE borra djupare, förutom att det blir dyrare förstås? Men det är ju lite svårt att bättra på djupet i efterhand.
Man har mig veterligen nyligen reviderat uppfattningen kring hur djupt man skall borra. Tillverkarna program kanske inte riktigt hänger med.

Det är helt riktigt att det inte är så enkelt som att titta på pannans effekt och borrdjupet. Bergarten och tillgången på vatten i hålet styr både hur mycket effekt och energi du kan ta ut ur hålet och skall man göra detta ordentligt måste det till både en effekt och energibetraktelse. Dock är det så att dessa normvärden brukar funka rätt bra och att bara borra 125 aktivt (hur djupt måste du borra för att få 125m aktivt hål?) verkar oklokt.

Nej, det finns ingen anledning att inte borra djupare. Allt blir bättre utom hålet i plånboken. Borrandet är dock det sista jag skulle spara in på.
 
Sidospår...

Någon som vet var IVT pumparna tillverkas?

Satt igår upp en trave taklampor med helt värdelösa instruktioner. Dom var tillverkade i Tyskland. Det slog mig att IVTs manualer och stuk är väldigt lika gårdages lampor...

Berit
 
IVT's värmepumpar tillverkas i Sverige.
 
Har man ett värmesystem (radiatorer och golvvärme) som kräver så hög temperatur som 60 eller 65 grader bör man ta en allvarlig funderare på att utöka radiatorytan en hel del. Även om dessa nya VPs KAN producera så varmt vatten är verkningsgraden väldigt låg vid dessa framledningstemperaturer.
Jag håller med om att det är illa för ekonomin om pumpen måste levera mer än 50 grader vid normalkalla vinterdagar

Men om det råkar vara ovanligt kallt (< DUT) och om man har ett ogynnsamt system är det inte så dumt kallt man kan köra dessa 60 grader eller 65 grader i framleningstemp med eller utan tillsatsvärme, förutsatt att kompressorn inte slåsav.


Om radiatorsystemet inte kan eller bör röras föreslår en del installatörer att man installerar med en extra rörledning från pumpen till en fläktkonverter, som visserligen bullrar men å andra sidan påstås vara ett verksam anorning för att sprida värme/sänka returtemperaturen om systemet vid kyla tvingas att köra med hög temp. Vad är medlemmarnas/läsarnas erfarenheter?

Vad är medlemmarnas erfarenheter ?

En fråga till:
För att få ut det där extra 5 graderna använder den dessutom elpatronen
Är det så att IVT HT Plus inte kan genera 65 grades framledningtemp via enbart kompressorn och att det således alltid krävs patronenergi om man vill få ut 65 grader?
 
JLT skrev:
IVT's värmepumpar tillverkas i Sverige.
Är det inte IVT man passerar på E4:an nånstans vid Ljungby...? (Småland)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.