Nyss blev jag uppringd av en kille på IVT som erbjöd "gratis ventilationskontroll". IVT är för mig ett seriöst företag/varumärke så det låter intressant.

Har någon/några andra fått samma erbjudande...?

Självklart inser jag att dom vill sälja tjänster och kanske en ny fläkt till mig. Jag tackade ja till detta eftersom jag rätt länge gått och grunnat på hur jag ska rengöra frånluftrören.....

Vad mer kan jag förvänta mig av det hembesöket som ska vara "kostnadsfritt"...?
 
Du kan förvänta dig ett förslag på en massa saker som behöver göras. Och knappast bästa pris. Kanske ett rimligt pris, men knappast bästa.
 
Frågade du vad som ingår i vetilationskontrollen? Vilka kontroller gör de, vad får du för rapport på utfört arbete?
 
Jag försökte fråga om vad dom ska göra, exv om dom mäter upp luftflödet. Fast killen som ringde hade noll koll utan va mest intresserad av att få boka besöket. Typiskt callcenter-kompetens... Men dom lär iaf konstatera att det är mycket skit i frånluftsrören för dom är så vitt jag vet aldrig rengjorda.
 
Korvgubbe
Mina föräldrar nappade på ett sådant erbjudande, dock en annan firma.
Vad de gjorde var att helt enkelt filma hur det såg ut inne i kanalerna. Sedan mynnade det hela givetvis ut i en rekommendation att köpa tjänsten från dem.
Egentligen kan man nog strunta helt i inspektionen och direkt beställa en rengöring från valfri firma om man ens är intresserad av en sådan inspektion. Är det som du säger att det aldrig har rengjorts tidigare och huset har några år på nacken är det nog inte bortslösade pengar.
 
Ok, bra att veta. Dom får ge en offert så kan jag lätt järmöra med någon annan firma sen.
 
Huset är byggt -82 för övrigt.
 
Jag hade en sådan firma hemma, mest av nyfikenhet för att se vad de ville. Han tittade på värmepumpen 2,5 sekunder, på ett tilluftdon 4 sekunder och plockade ned frånluftdonet i ena badrummet. Förklarade hur mycket damm det blir i rören genom åren och att de gärna gjorde rent och mötte flödena mot en ersättning. Jag nappade inte trots ett par påringningar men grannen fick tydligen sina rör urborstade. Vet inte vad de tog.
 
Ok, då kan jag ju lika gärna avboka besöket. Det är ju liksom inte värt besväret att hålla sig hemma från jobbet för....
 
Redigerat:
Korvgubbe
Ring runt till lite olika firmor och kolla vad de vill ha för jobbet.
Ring sedan till det här företaget och fråga vad du kan få för pris om de gör jobbet direkt istället för gratisinspektionen. De har ju redan avsatt en gubbe+bil för att åka till dig det datumet och inspektera så det borde gå att pruta ned det till ett pris under konkurrenterna. Om inte är det bara att tacka nej och hänvisa till att du fått ett bättre pris på annat håll.
 
  • Gilla
magda136
  • Laddar…
Hur ofta ska man rengöra rören? Jag har FTX och huset är snart tio år gammalt. Byter filtren 2 ggr/år.

IVT ringde mej också.
 
Kom också ihåg att genom att boka tid så kringgår de distansavtalslagen. Normalt när en dörrknackare kommer och vill sälja något så kan man säga ja för att sedan ångra sig inom två veckor. Har man istället bokat en tid så faller den rätten bort och har man då sagt ja så sitter man fast i avtalet hur dyrt och orimligt det än kan vara.
 
Hmm, som vanligt blir man snärjd om man inte passar sig.
 
yonna skrev:
Hur ofta ska man rengöra rören? Jag har FTX och huset är snart tio år gammalt. Byter filtren 2 ggr/år.

IVT ringde mej också.
Ca var 5 år hörde jag från min vent firma. Ring sotaren dem rengör oxå till oftast billigare pris.
 
Mattias_Jo1 skrev:
Ca var 5 år hörde jag från min vent firma. Ring sotaren dem rengör oxå till oftast billigare pris.
Har sotarna verkligen rätt utrustning? Det gäller ju ventilationen för friskluft som ligger inne i taken ... ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.