Jag har fått en luft/vattenvärmepump installerat...där fanns dock med en lapp från IVT om att mjukstarten levereras senare då den ännu inte är färdigtestat...är det skäligt att hålla inne med 5% av betalningen (103.000:) tills även mjukstarten är levererat.......anläggningen fungerar utan problem även utan mjukstart.

FLKR
 
D
Nej, jag anser det inte skäligt.
 
Om det i beställning och leverans skall ingå en mjukstarter och dom har debiterat denna redan nu så skall du ju inte betala hela fakturan, du skall ju inte betala för något som är restnoterat så det är definitivt skäligt.
 
Jag har själv funderat på en sådan här värmepump, vad är mjukstart för något?
 
Vad kostade pumpen och beredaren och installationen av dem?
 
Det är inte skäligt att hålla inne betalning (och defintivt inte 103 000 spänn vilket överstiger pumpens pris) om pumpen fungerar felfritt även utan mjukstart. Vilken skada skulle du ha ansetts lida pga detta?
 
jenfor skrev:
Det är inte skäligt att hålla inne betalning (och defintivt inte 103 000 spänn vilket överstiger pumpens pris) om pumpen fungerar felfritt även utan mjukstart. Vilken skada skulle du ha ansetts lida pga detta?
Jenfor:
Om du läser vad jag har skrivit så är det 5% av 103 000 = 5150:- !!
Om du har tolkat det som om att 103 000:- är 5% av hela summan då har priset ju varit > 2 miljoner...:D

Hursomhelst så fick jag en del reaktioner båda för och emot...men det som blev avgörende var att återförsäljaren/installatören skötte sig exemplarisk i alla henseende...så jag betalde faktisk hela räkningen en vecka före förfallodatum.

FLKR
 
FLKR skrev:
Jenfor:
Om du läser vad jag har skrivit så är det 5% av 103 000 = 5150:- !!
Om du har tolkat det som om att 103 000:- är 5% av hela summan då har priset ju varit > 2 miljoner...:D

Hursomhelst så fick jag en del reaktioner båda för och emot...men det som blev avgörende var att återförsäljaren/installatören skötte sig exemplarisk i alla henseende...så jag betalde faktisk hela räkningen en vecka före förfallodatum.

FLKR
Eftersom värmepumpen normalt ingår i entreprenaden så gissade jag att 2 Mkr var totalpriset för entreprenaden där pump & ventilation utgjorde 5%.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.