Vår värmepump, typ 5 år gammal tappar trycket mellan 1-3 dagar. Det sitter en tryckmätare ovanför innedelen och trycket ska ligga på runt 1 - 1,5 bar har jag för mig. Tror det är på radiatorsidan. När trycket når 0,5 bar så får vi ett felmeddelande och den slutar värma. Det enda jag kan komma på är att det skulle vara ett läckage inne i huset någonstans eller en automatisk avluftnigsventil som läcker. Om det är läckage i huset, borde inte trycket sjunka konstant då? Om det är den automatiska avluftningsventilen, kan jag bara ta bort den då? Den sitter kvar på utgående till radiatorerna sedan vi hade vedpanna. Jag har provat att sätta en hink på utloppet från de två säkerhetsventilerna jag kan hitta men har inte sett något vatten i hinken.
Tacksam för all hjälp jag kan få.
 
Kanske idé att söka med värmekamera efter någon läcka nu när det fortfarande är vinter?
 
J Josth skrev:
Kanske idé att söka med värmekamera efter någon läcka nu när det fortfarande är vinter?
Var skulle jag söka då? Under huset?
 
Borde gå att se något inifrån huset i så fall tycker jag. I tak, väggar och golvbjälklag. Framledningstemperaturen borde ligga på minst runt 40 grader och det ska ge en tydlig indikering i så fall. Som en stor varm fläck runt röret där det läcker om det finns en läcka. Har du provat att sätta plastpåsar på avluftningssventilerna för att se om de läcker något?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.