Hej,
när jag höjer termostaten i ngt rum, även bara mkt litet, börjar vår värmepump tugga igång på tillskott i ett tiotal timmar i sträck. Det fast rummet i fråga bara kanske är en 10m2 stort och utetempen är +5C till +10C. Pumpen har gått 140 timmar på tillskott i vinter. Är detta normalt eller finns det ngn inställning jag kan göra för att få ner tillskottet?

Detta är förutsättningarna:

Plats: södra Skåne
Rumstemp: ca 20gr
IVT Greenline HT PLus C7 + en extra extern vv-beredare
ytjordvärme, 400m kollektorslang (?)
Hus: 155m2 nybyggt betonghus, ingjutna värmeslingor i betongplattan

Tacksam för feedback!
/Tobias
 
Det är rätt stor massa som ska upp i värme när du höjer tempen, golvvärme är ju inte riktigt bra när det gäller snabba tempsvängningar när det ligger ingjutet i betong.

Kolla vilken "spärrtid" du har på elpatronen det kan vara felet men om du säger 10h elpatron så hjälper ju inte spärrtid på 3h liksom.

Ev att du kan höja succesivt kanske?
 
Blockera elpatronen o låt pumpen köra för fullt med öppna termostater, Betong är som sagt trögt o kräver mycket energi då det värms upp..
Är huset även nybyggt o värmen just startad kommer det suga mycket energi första månaderna innan det torkatut o värmts upp..
 
Kan ju även vara att pumpen/slingan ligger i underkant av behovet. Kolla vad du får in från slingan och vad du skickar ut när den tuggat en stund.

Jordvärme tycker jag nästan aldrig ska gå på patron iom att slinga kostar såpass lite att lägga ut överdimensionerat.

carman har säkert fler råd att tillgå så om han inte svarar pm:a
 
Tack för tipsen. Jag läser igenom manualen men hittar inte hur jag ska stänga av elpatronen...
 
Detta ställs in in Service meny.

Håll in Meny knappen 10 - 20 sek tills "... Service ..." visa i displayen.

Välj Installlatilons meny 5.5 Tillskott Ja/Nej. Ändra till Nej.
Var det val finns kan bero på version på mjukvaran. Är det inte 5.5 så får du leta.

Styrningen går efter en tid automatiskt tillbaks till Kundnivå 1, med betydligt färre val.

Jag har denna alltid till Nej och ändrar bara till Ja om pumpen inte orkar med. Har innegivare och även om det blir rejält kallt på natten, så att tillskott skulle "behöva" aktiveras, så kan pumpen istället köra ikapp detta när det blir varmare på dagen. Pss blir det dygnsmedeltemperaturen som blir bestämmande för om tillskottet behövs.
 
Super, tack för det. Denna funktion tror jag inte fanns beskriven i manualen för oss konsumenter. Nu prövar jag det men får väl vänta tills nästa år innan jag ser ngn effekt.
 
Ladda ner en manual från IVT:s hemsida. 5.5-menyn finns beskriven i den manual jag har och jag vet att denna manual finns för nedladdning på IVTs hemsida. Åtminstone var det så för någon tid sedan.
 
140 timmar med den vintern det varit i år är inte så farligt tycker jag, det som brukar vara mer avgörande än innetemperaturen är hur mycket varmvatten man gör av med.
 
Mina föräldrar har en 495 Twin med jordvärme.
Kan jag justera den så det går mindre på elpatron? T.ex när de tar en dusch behöver den inte gå på elpatron direkt utan det kan gott dröja några timmar innan den värmt upp nytt vatten.

http://www.smedensberg.se/pdf/manual-ivt-490.pdf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.