Sedan ett dygn eller två tillbaka har den snart 13 åriga värmepumpen börjat larma för utlöst lågtryckspressostat E21-RLP.
Sökte lite och kom fram till att jag skulle göra rent filtren. Köldbärarfiltret var nästan helt rent och varma sidan lite geggigt.
En hand håller en metall sil eller vattenkran munstycke nära ett vitt papper på en otydlig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en mikrofonkapsel över ett vitt pappersunderlägg på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Glad i hågen återmonterades dessa och provkörde, efter en stund kom larmet åter, kvitterade och sedan körde den klart varmvattnet.
Nedan en bild på värden under körning.
Digital display som visar temperaturer för en värmepump, knappar för kontroll och datumet "2023-06-08".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tips mottages tacksamt.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Sedan ett dygn eller två tillbaka har den snart 13 åriga värmepumpen börjat larma för utlöst lågtryckspressostat E21-RLP.
Sökte lite och kom fram till att jag skulle göra rent filtren. Köldbärarfiltret var nästan helt rent och varma sidan lite geggigt.
[bild] [bild]

Glad i hågen återmonterades dessa och provkörde, efter en stund kom larmet åter, kvitterade och sedan körde den klart varmvattnet.
Nedan en bild på värden under körning.
[bild]

Tips mottages tacksamt.
Men du spolade rent filtren?
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Men du spolade rent filtren?
Absolut, båda spolades under varmt vatten.

Var nyss ner och kvitterade och nu har den slagit av utan att larma. Startade precis igen..
 
Nyss en körning till utan att larma. :thinking:
 
FredrikR FredrikR skrev:
Nyss en körning till utan att larma. :thinking:
Kan ju vart lite skit kvar efter spolning så hoppas rengöring hjälpe.
 
V växelventil skrev:
Kan ju vart lite skit kvar efter spolning så hoppas rengöring hjälpe.
Om inte, fler ideer att testa innan jag tar professionell hjälp? :oops:
 
FredrikR FredrikR skrev:
Om inte, fler ideer att testa innan jag tar professionell hjälp? :oops:
Kolla så du har sprit i kärlet och att det inte ligger under min och om du har en wilo cirkulationspump kan du lufta den på mässingskruven i mitten som du bara lossar lite så brukar det puffa lite om du har luft.Men ditt filter på varma sidan var rejält skitigt så avakta lite.
 
4.5 in och -1.7 ut, du har dålig cirkulation i borrhålet. är köldbärarpumpen bytt någon gång? vilken hastighet är den ställd på? prova att ändra hastighet till så högt det går, om inget händer, skulle jag ta lös och kolla så att inte skovelhjulet snurrar tomt på axeln, det är inte ett helt ovanligt fel.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Kolla så du har sprit i kärlet och att det inte ligger under min och om du har en wilo cirkulationspump kan du lufta den på mässingskruven i mitten som du bara lossar lite så brukar det puffa lite om du har luft.Men ditt filter på varma sidan var rejält skitigt så avakta lite.
Spritnivån är bra.
Satt Wilo pump i, ska kolla efter luftningen. (y)
 
DonPablo DonPablo skrev:
4.5 in och -1.7 ut, du har dålig cirkulation i borrhålet. är köldbärarpumpen bytt någon gång? vilken hastighet är den ställd på? prova att ändra hastighet till så högt det går, om inget händer, skulle jag ta lös och kolla så att inte skovelhjulet snurrar tomt på axeln, det är inte ett helt ovanligt fel.
Tack för råd, ska kika efter frukost.
 
DonPablo DonPablo skrev:
4.5 in och -1.7 ut, du har dålig cirkulation i borrhålet. är köldbärarpumpen bytt någon gång? vilken hastighet är den ställd på? prova att ändra hastighet till så högt det går, om inget händer, skulle jag ta lös och kolla så att inte skovelhjulet snurrar tomt på axeln, det är inte ett helt ovanligt fel.
Den är inte utbytt någon gång glömde jag svara.
 
VVS-installation med expansionskärl, kopparledningar, flödesmätare och verktyg på vit yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Spritnivån.

Wilo-cirkulationspump för värmesystem med på-av-knapp och indikatorlampor, omgiven av ledningar och komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Wilo pump, högsta hastighet.
Ska kika om jag hittar hur jag tvängskör den.
Tycker mig inte heller se något ställe att lufta den? :whistle:

Digital display visar temperaturer för en värmepump. Grönt ljus indikerar drift. Knappar för navigering nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Värden när den gick nu på morgonen.
Larmade när jag kom ur sängen, se nedan, ihop med lågtryckspressostat.
Maskinpanel med skärm visar larmlogg, låg temperatur varning, strömbrytare, mode och meny-knappar, datum- och tidsstämpel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kvitterade och lyfte av fronten sedan verkar den fungerat som den ska. :thinking:
 
Jag lägger en slant på att skovelhjulet inte snurrar i samma hastighet som pumpen, den är lös på axeln. Hade en thermia som gäckade mig på det sättet, och felen försvann efter pumpbytet.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
DonPablo DonPablo skrev:
Jag lägger en slant på att skovelhjulet inte snurrar i samma hastighet som pumpen, den är lös på axeln. Hade en thermia som gäckade mig på det sättet, och felen försvann efter pumpbytet.
En rostig pumpmotor med etikett, korrosionsskador synliga på grönt hölje och genom rostiga skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den ser ut lite som pumparna på jobbet, som levererar saltsyra.. ska botanisera lite med lokal firma ang. pumpbyte.
 
  • Wow
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Slutade med pumpbyte på kalla sidan.
Blev uppringd den servicetekniker igår som var förbi, konstaterade pump och hade en på firman så den blev bytt och nu verkar den funka som den ska.
Återstår att se vad räkningen slutar på men pumpen gick på 6':-
 
  • Gilla
Styrtekniker
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.