K
Halloj,

Skall beställa ny utbytes-VP men kan inte bestämma mig om jag ska ha en ON/OFF eller en inverter.
Inverterförslaget blir 35.000kr dyrare.
Invertern har SCOP 55 grader.gif på 4,4 medan HE C9 har SCOP 55 grader.gif på 3,2
Om vi utgår från att vinterns elpriser är det nya normala med sina 3kr. Hur lång tid tar det egentligen att räkna hem GEO'n på bara SCOP skillnaderna?

KB-in brukar vara runt 2 grader.gif mot slutet av vintern, så hålet borde klara GEO'n också, då den sannolikt inte kommer gå på max särskilt ofta.
Antar att GEON då kommer orka värma huset utan elspets bättre än HE'n/nuvarande som storknar lite vid -5?

VP jag har nu är en HT+C9. Den har gått cirka 3200h/år och tillskottet har under livslängden varit 1% av drifttimmarna. Vissa vintrar några få, men som denna vinter nästan 100h.
Det jag tänker med GEO'n är att jag kan få 100% täckning och slipa eltillskott vid -5 grader.gif eller kallare.
100h x 3-6kw = 3-600kWh x 3kr = 900-1800kr/år.

Har en 200L arbetstank kopplad mot nuvarande pump, så förutsättningarna för on/off finns där redan. Men även en inverter kan dra fördelar av tank vad jag läser mig till.
HE C9 är i princip samma maskin som finns idag, fast med lite snålare cirkpumpar.

HE för 86.500kr och Geon för 121.500kr installerat & klart, efter ROT.
Har landat i någon av dessa, eftersom "min" installatör råkar ha ett par av varje på lager då han beställde på spekulation i Oktober.
Med tanke på VP-bristen där ute, så tänkte jag inte gambla på att få en ny VP innan nästa vintern genom att titta på NIBE som jag egentligen varit insnöad på.
 
SCOP-siffror för varvtalsstyrda värmepumpar är lite vanskliga att jämföra. Tillverkaren får i princip själv välja en "nominell effekt" där jämförelsen görs. Den effekten är troligen ganska låg i förhållande till max, vilket ger extra bra verkningsgrad.
Så jag skulle inte stirra mig blind på dom siffrorna, utan kolla vad den har för COP vid några driftfall som stämmer överens med din anläggning.

Min rekommendation nästan alla dagar i veckan är en on/off dimensionerad för 100% effekttäckning med en arbetstank på minst ett par hundra liter.
 
  • Gilla
KjellTimell
  • Laddar…
K
useless useless skrev:
Min rekommendation nästan alla dagar i veckan är en on/off dimensionerad för 100% effekttäckning med en arbetstank på minst ett par hundra liter.
Tack för svar!
I nuvarande case gissar jag att jag har 85% effekttäckning och 99% energitäckning.
Elspets brukar kliva in vid -5 till -10 nångång. (beter sig lite olika från dag till dag känns det som)

Frågan blir ju lite om fokus skall vara på att ta en större pump för att få bättre täckning.
Eller försöka sänka framledningstempen på samma storlek av pump. Genom isolering av vinden och kanske ersätta sektionsradiatorer mot moderna konvektorradiatorer.

Håller cirka 20 grader inomhus, att sänka innetemp är inte aktuellt känner jag.

Tycker hoppet från 9kW till 11kW on/off är lite för stort med dom drifttider jag har idag? Lite därför jag tänkte att inverter är "bra" att den kan växla upp dom kallare dagarna och ta ut mer energi ur berget.
 
Jag har också en IVT 9 och är på gång att byta. pratade med en broker - som svarat på min förfrågan.
Han sa något som jag reagerade på att numera har man oftast två expansionskärl - vi har bara ett och det står pågolvet då vi har något trångt. ’vet någon 0m detta är ny standard med två
Kräver Geo ett eller två expansionskärl ?
? Värmepump IVT 9 intill expansionskärl och rörinstallationer i ett trångt pannrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K
Du har ett exp kärl på varma sidan, den du visar bild på.
Sen ett kärl på kalla sidan, för brinevätskan.
 
Man har ett expansionskärl till värmesystemet och ett till brine-slingan som går till borrhålet/marken. Ibland sitter expansionskärlet till värmesystemet inbyggt innanför skalet på värmepumpen och det till brinet brukar vara en simpel plastburk.
 
Expansionskärl för Brine vätska monterat på vägg med rörkopplingar och tekniska installationer i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

’Då är detta expansionskärlet för Brine vätska ?
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter och 1 till
  • Laddar…
Ja.
 
useless useless skrev:
Ja.
Tack.
 
K
Japp, helt rätt!
Av nyfikenhet.. Hur går ditt resonemang kring ny pump? On/off eller inverter? Drifttider/elspets idag?
 
K KjellTimell skrev:
Japp, helt rätt!
Av nyfikenhet.. Hur går ditt resonemang kring ny pump? On/off eller inverter? Drifttider/elspets idag?
’Jag tänker mig en inverterpump. ’Har tittat på Geo 612 och Nibes motsvarighet.
’Tänker mer på att det är modernare teknik och över tid borde den hålla längre istället för start stopp. Vår nuvarande är från 2002 med 170 m borrhål varav jord 10 m. ’Lägger hellre på några tiotusen för senaste.
’Kan kanske vara svårt att räkna hem men vill ha Wi-Fi med appstyrning också.
 
  • Gilla
KjellTimell
  • Laddar…
K
Okej!

Jag är kluven, hade kunnat tänka mig en on/off för stt slippa extra komponenter, men skulle vilja ha 100% effekttäckning. Det skulle innebära en 11kw pump för mig. Men hålet är bara 180 meter, gissar på 160 aktivt, så det är lite för klent för 11kw. Men en 3-12 inverterad skulle ge mig 100% täckning Men att den för det mesta går på lägre effekt och kommer troligen inte påverka borrhålstempen.
 
Oavsett vilken pump du väljer så innebär 100% effekttäckning att i princip lika mycket energi tas ur hålet. Huset behöver ju lika mycket energi oavsett och COP är likvärdigt.
Så om hålet räcker till en inverterpump räcker det även till en on/off.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Oavsett vilken pump du väljer så innebär 100% effekttäckning att i princip lika mycket energi tas ur hålet. Huset behöver ju lika mycket energi oavsett och COP är likvärdigt.
Så om hålet räcker till en inverterpump räcker det även till en on/off.
Hur vet man hur mycket hålet klarar?

’vilka parametrar visar detta ?
 
K
useless useless skrev:
Oavsett vilken pump du väljer så innebär 100% effekttäckning att i princip lika mycket energi tas ur hålet. Huset behöver ju lika mycket energi oavsett och COP är likvärdigt.
Så om hålet räcker till en inverterpump räcker det även till en on/off.
Tack!

Eftersom jag har 475h elpatron på 15år, tror du det är mer vettigt att isolera vinden, byta ut ektionsradiatorer mot låg temp och således sänka värmekurvan? Det borde ju minska eltillskottsbehovet tänker jag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.