Jag har en ett värme system med en IVT greenline ht plus panna med jordvärme. Jag såg av en tillfällighet att vattenmätaren snurrar lite hela tiden. Stänger jag vattnet till pannan så slutar den snurra. Jag har också observerat att det externa expansionskärlet visar 3 bar. Om jag öppnar ventilen på expansionkärlet så sjunker trycket men stiger ganska omgående till 3 bar igen. Är det någon som har någon liknande erfarenhet? Kan det vara att det läcker in vatten i värmekretsen pga kulventil för påfyllnad är trasig? Är det växelventilen i pannan?
 
Ja den modellen har växelventil men det låter som sagt som en läcka mellan värmeslingan och tappvarmvattnet. Kan vara påfyllningsventilen som inyte sluter tätt men även något problem inne i tanken.
 
J Josth skrev:
Ja den modellen har växelventil men det låter som sagt som en läcka mellan värmeslingan och tappvarmvattnet. Kan vara påfyllningsventilen som inyte sluter tätt men även något problem inne i tanken.
Om det är något inne i tanken, borde inte vattnet från radiatorerna även komma in i varmvattnet?
 
Varmvattnet har normalt betydligt högre tryck än värmevattnet och sedan sitter det en backventil på matningen till varmvattenberedaren för att varmvattnet inte ska kunna backa tillbaka till kallvattenröret från gatan.
 
Jag har nu testat att öppna en kran med varmvatten och låter den spola, trycket står oförändrat på 3 bar på expansionskärlet. Detta tänker jag tyder på att inte det är läckage inne i tanken. En annan sak jag testade var att stänga vattnet till pannan alltså innan påfyllnadskranen till värmesystemet, och trycket sjönk då sakta på expansionskärlet. Detta får mig att tro att det är påfyllnadskranen som läcker? Jag tänkte även kolla mer på expansionskärlet och tryckte till ”bilventilen” för att se om det är något läckage i den men det kom varken vatten eller gas?
 
  • Gilla
DonPablo
  • Laddar…
Byt påfyllningsventil, och samtidigt tömmer du trycket i systemet via säkerhetsventilen och fyller luft i expansionskärlet till ca 0.5 bar lufttryck.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.