Hej,

Vi har en Ivt Geo 312c sedan 3 år, och den fungerar väl helt ok. Vid -4 grader och kallare mäktar inte pannan med utan eltilskott, vilket jag förstått är vad man kan förvänta sig för vårt hus.

För några veckor sedan installerade jag ett H60 kort från husdata, och har lagt märke till en sak.

Det finns två temperatursensorer på värme ut.

* Heat Carrier Forwrd (49,8 grader Celcius på bilden)
* Radiator Forward (45,9 grader på bilden)

Jag förväntar mig att dessa borde vara samma när varmvatten ej produceras. Någon som vet varför det är en diff på ca 5 grader Celsius på dessa även fast pannan ej producerar något varmvatten? Är det mätfel? Eller har det något med bypassen att göra? Vore det inte önskvärt att få ut 49,8 grader direkt till radiatorerna?

Vänligen,
Björn
 
  • Schematisk illustration av ett värmesystem med temperaturer och flödesvägar för ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
312'an brukade komma med en bypass (till- och returledning är ihopkopplade) och en yttre cirkpump.
Värmebärare ut sitter innan bypassen, och Rad framledning sitter efter yttre cirken. Om du har ett högre flöde över kondensorn "värmepumpen" jämfört med huset så går en del av vattnet tillbaka genom bypassen och temperaturen blir högre där.
Så leta upp din yttre cirkpump och kolla vad den är inställd på.
 
Den yttre cirkulationspumpen (Wilo) är inställd på 2 (av 3).
 
  • En Wilo-cirkulationspump för vatten, installerad vid kopparledningar, med elektriska kablar anslutna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du ökar hastigheten på den så bör skillnaden i temperatur mellan VB ut och framledning minska.
 
Hm. Det händer ingenting ifall jag ökar till steg 3. Samma diff. Betyder det att jag har max flöde redan?

En intressant sak som jag inte förstår är att ifall jag minskar flödet till nånstans 0,5-1 så minskar diffen till en grad. Dock är det inte främst framledning till radiator som ökar, utan mest VP ut som minskar.
 
Redigerat:
Efter några timmar med den externa cirkulationspumpen på steg 1 (tidigare steg 2) så kan jag nu konstatera.
* VP ut (innan bypass) ligger runt 48. Nån grad lägre.
* Framledning till radiator (efter bypass) ligger på 47. Nån grad högre.
* Det verkar vara lägre flöde genom bypassen trots att jag minskat den externa cirkulationspumpen, det går inte riktigt ihop för mig.
* Delta över värmepannan ligger fortfarande stabilt på 7 grader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.