Nu har min IVT GreenLine E9 stannat igen! Den visar felkod "pressostat låg". Det gör den varje gång det bli lite kallt ute. Visst, jag borde ju vara van nu men blir ändå lika förbannad varje gång den stannar. Jag köpte den 2001 och den har ännu inte gått ett år utan att den stannat. Jag valde IVT för att den skulle vara bäst även om den var dyrast men med den erfarenhet jag fått under dessa år så blir det ALDRIG en IVT igen. (Även om den skulle vara billigast!) En riktig xxxx-pump är det. Och det värsta är att min grannar också har värmepump och deras fungerar. Men de har inte IVT.

Nu fick jag igång pumpen genom att köra på enbart eltillskott och det brukar gå att byta till normaldrift när temperaturdifferensen mellan är och bör värde inte är för stort. Har jag tur kan jag kanske byta tillbaka redan i morgon. Men det är inte OK. Så får det inte vara. Även om det bara är en xxxx-xxxx (#¤%&) IVT-pump!

PS. Ni kan ersätta xxxx med vad ni vill. Min version går inte att skriva på ett allmänt forum... :@ DS.
 
Har också en sådan pump. Jag har även investerat i dataövervakningsprogram (StatLink ägs numera av IVT) där kan man se alla givare i systemet. Finessen är att det ritas kurvor för varje givare. Du kan lätt se om någon givare får hybris och visar fel helt plötsligt. Det hände min pump och jag höll också på att få hybris. Men nu kan jag själv konstatera vad som är fel, i alla fall vad som gäller givarna (de har inget speciellt bra rykte).
 
har du ALDRIG under den tid du ägt pumpen funderat på att fixa felet??? herregud, det kan ju vara vilket skitfel som hellst, tex för tunn brinesprit så den fryser när den blir för kallt, för lite kylmedium i systemet, ja allt.... vad har du kollat egentligen?
 
Lasse001: hmm... skall jag lägga mer pengar på xxxx-pumpen? Jag tänkte investera i ett larm som skriker över bygden "IVT-SKITEN HAR STANNAT IGEN" . Det finns en reläutgång som borde kunna användas. Nu är det bara en liten sketen röd lampa som blinkar "Ha-ha-ha". StatLink: vad kostar det? Hittade inga priser på deras hemsida.

Blumben: jo-tack jag har betalat många tusen för att få den "fixad". Men jag tror inte det är något fel utan systemfel. Dvs IVT systemet är inte bättre än så. Den stannar helt enkelt när det bli kallt. Men tack för tipset på brinespriten(?) skall ge servicefirman fan för att de inte har bättre koll på spriten. Expansionskärlet är fullt (på kalla sidan dvs det som går ned i hålet...)

Har nu eldat hela natten i en liten gjutjärnskamin. Tänk om man kunde ha en vedpanna som man kunde värma vattnet i ackumulatortanken med när skit-pumpen, f-låt xxxx-pumpen, tycker det är för kallt? Då kunde man elda 2 ggr om dagen och inte som nu en gång varje timme...
 
Jag ställde om till normaldrift nu på morgonen och ta-i-trä, nu har den gått i 2 timmar. I går kväll stannade den efter någon minut. Detta är en helt normal driftstörning på IVT pumpar.
 
TomH skrev:
Har nu eldat hela natten i en liten gjutjärnskamin. Tänk om man kunde ha en vedpanna som man kunde värma vattnet i ackumulatortanken med när skit-pumpen, f-låt xxxx-pumpen, tycker det är för kallt? Då kunde man elda 2 ggr om dagen och inte som nu en gång varje timme...

Skönt med vedpanna sånna här kalla dagar, utan eltillskott.d^_^b
Men med ordentlig ackvolym så behöver man inte elda så ofta som två gånger om dagen.
 
TomH skrev:
Detta är en helt normal driftstörning på IVT pumpar.
Det tror jag inte...
Dock låter det som din pump skulle behöva lite service/underhåll.

Märkligt att du inte sett till att firman du köpte den av fixat den om den krånglat i 9år...?
 
StatLink har sålt programmet till IVT och får därmed inte sälja det. Men det går att köpa från IVT.

Jag tror att du har en givare som ger fel värde någonstans på kurvan, gör ett hopp uppåt eller ner. Detta kan du se om du tittar på givaren i Rego panelen. Men du måste stå och titta hela tiden för att se om givarna (någon av de två som ger pressostat hög eller låg). Vad jag försökte med var att informera dig om programmet och en dator gör det jobbet åt dig. Klart allt kostar pengar men vad gör man inte för att slippa nervsammanbrott och kalla fötter. När jag köpte programmet kostade det c:a 1 100,- och datorn hade jag redan, bara att dra en kabel från IVT-n till datarummet, eller sätta datorn vid IVT-n, det är valfritt.
 
Jag hörde nå rykten om 6000:- , för IVT@Home alltså.
Ink 6års ab.

Mailade IVT precis, får se vad dom svarar... :)
 
IVT kanske har utvecklat programmet, jag köpte 2006 eller 2007 kommer inte ihåg riktigt. Mitt visar det som jag har behov av. Att man kan lägga ut det på nätet är jag inte intresserad av. Det kanske kostar en slant per år och ingår i 6-år vad vet jag.
 
Men att det ligger åtkomligt på nätet borde gynna IVT vid ev. service!?
 
För 1100:- hade jag köpt det men 6000 + abonnemang, ha-ha. De tar väl efter Microsoft som säljer OS och virusskydd...

Pratade med servicefirman i morse (Mannrox) och de skulle komma med sina mätare och kolla köldmediet. Och sätta in ett larm som låter. (Om någon vecka kanske...) Över telefon så sa de att det kan ha att göra med att vp:n nu har långa drifttider jämfört med när det är varmare. Han sa också att det är nu man tjänar pengar på en vp. Jag kunde inte håla mig för skratt och frågade "Vem då?"
 
FredrikR : "Märkligt att du inte sett till att firman du köpte den av fixat den om den krånglat i 9år...?"

Ska jag fråga om servicefirman kan lämna garanti på att felet inte kommer igen... Eller?
 
kan svära på det här är orsaken:
du har inte tillräckligt med tryck i brinesystemet, tillräckligt på sommarhalvåret men när pumpen börjar gå kontinuerligt när det blir kallt kyls borrhålet ner så pass mycket att volymen på spriten blir så låg att du får undertryck och därmed ingen cirkulation. tryckburken ska vara på halvnivå och trycksatt så att den kan pendla i volym. Hellst ska du ha ett riktigt expansionskärl, likadant som du har på värme, ett åtta liters.
men detta är bara troligt om inte burken sitter på en höjdpunkt, men det utesluter ingenting
och spriten får ju inte vara för tunn, den brukar ligga på - 10 till -15, är pumpen underdimensionerad, eller besitter felet jag nyss nämnde blir den snabbt kallare än så och då förstår du själv vad som händer....
har du nån humm om vilken temp spriten ligger på vid olika situtioner?
 
by the way, sorry om jag dumförklarade dig mellan raderna i mitt första inlägg, tog för givet att nån lirare förr eller senare skulle ha lyckats fixa krånglet efter alla dessa år om du lejt in olika serviceföretag. det finns ingen pump som inte går att laga, däremot kan de va mer eller mindre rätt dimensionerade och eller ha för grunda borrhål vilket gör dom oekonomiska men det är ju en en annan historia...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.