Hej
Skall köpa ytjordvärmepump nu i sommar har sneglat åt en nibe 1245 6kw
har tänkt att montera solvärme om ca 1 år
men så hittade jag IVT greenline HT plus E7 (utan inbyggd vvb) är den att föredra då jag ändå behöver acc tank till solvärmen. någon som vet hur det funkar då jag har golvvärme i hela källaren.

Info om hus -1937 400m jordvärmeslinga 60kvm källare 60kvm i markplan, vatten buren golvvärme i källaren vanliga element på markplan, 3pers

Går det att få ihop lr skall jag köra på niben och acctank till den?
någon som har en IVT greenline HT plus E7 hur har ni gjort?

MKT tacksam för svar Tobbe
 
Skulle alla gånger kört på Nibe. Det är inga problem att styra två olika värmekretsar från den.
 
Ska du ha en acktank så ska du titta på NIBES 1145 istället. Jag har ett sådant system (med solslinga) som jag är helnöjd med.
 
varför skulle du välja niben?

klarar ivt,n 2 värmekretsar? 2 värmekretsar är det att man vill ha olika temp till golven och elementen?

Passar ivt,n till 400m slinga hittar ej någon rek på deras hemsida
 
mexitegel skrev:
Ska du ha en acktank så ska du titta på NIBES 1145 istället. Jag har ett sådant system (med solslinga) som jag är helnöjd med.
Hur stor hus och hur gammalt?
Vilken förbrukning har du?
 
Har du redan slangen i marken, eller får det inte plats mer än 400m (tänkte efter som du skriver 400m slang).
Vi har ett element i källaren ('högtemp') och resten golvvärme ('lågtemp') som värms av en IVT, inga problem.

Vet dock inte hur vare sig Niben eller IVTn funkar ihop med solvärmen.

Ta in offerter från flera (om möjligt) återförsäljare/montörer från båda märkena för att bilda dig en uppfattning om ev. prisskillnader och engagemang.
 
Redigerat:
kamilenski skrev:
Hur stor hus och hur gammalt?
Vilken förbrukning har du?
266 kvm uppvärmd yta, varav hälften i sutterängplan. Byggt 1975.
Uppskattningsvis 6000 kWh för uppvärmning utan solfångare
 
När jag flyttade in och fick hem en tekniker från ett företag som heter Vi Värmer Sverige, som är ÅF och servicekedja för båda leverantörerna förklarade han att Nibe i dagsläget ligger mil före sina konkurrenter vad det gäller produktlösningar, teknik och egentligen det mesta.
 
Har du lust att utveckla på vilket sätt Nibe var mil före konkurrenter?
 
FredrikR skrev:
Har du lust att utveckla på vilket sätt Nibe var mil före konkurrenter?
Inte egentligen, eftersom jag bara återger vad han sa. Men det han nämnde, utan att gå in på specifika saker, (jag frågade inte heller), var rörande ny teknik och funktion och produktutveckling. Enligt honom låg IVT "flera år efter" för att komma till den nivå Nibe är på idag.
 
Nibe har en mycket bättre vv beredare än Ivt har. Nibe har kolv kompressor upp till 12 kw annars är dom nog rätt lika lite olika styrsystem. Vill man ha en lika bra vv beredare som Nibe fast man inte vill ha Nibe vp köp Thermia dom har likadan och dom kom före med sin tws beredare. Att ivt skulle ligga flera är efter var nog endast försäljnings snack av en okunnig säljare.
 
Der var ingen säljare utan en av både IVT och nibe certifierad servicetekniker som gjorde Injusteringen.
 
Tror du på det han sa, eller kan det varit artighetsfraser för att just du har en Nibe?
 
FredrikR skrev:
Tror du på det han sa, eller kan det varit artighetsfraser för att just du har en Nibe?
Bra fråga, jag har svårt att bedöma det, har jättedålig koll själv, men jag skulle säga att det baserades mest på hur lätta de var att serva, felsöka och sköta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.