Jag har problem med att min IVT Greenline anger en måltemperatur som alltid är tre grader lägre än den måltemperatur för inomhusluften som jag satt. Det gör att jag måste sätta inomhusgivaren på tre grader högre än vad jag önskar.

Tar det från början. Har bergvärme, IVT Greenline med en Husdata H66 inkopplad. H66:an emulerar en inomhusgivare vilket gör att värmepumpen fungerar ungefär som om jag haft en riktig inomhusgivare. Jag kan därför sätta en måltemperatur på värmepumpen, som den då ska sträva efter att uppnå.

I går satte jag måltemperaturen till 21 grader. I morse hade vi 18 grader i huset. Kyligt. Jag börjar felsöka och kan konstatera att värmepumpen har en måltemperatur satt till 21 grader, så inget fel där. Den rapporterade temperaturen för inomhusluften stämmer också, så inget fel där.

Jag kollar på Info-knappen. Där anger T5 Rum korrekt uppmätt inomhustemperatur.
Däremot finns en temperatur angiven för egenskapen "Rum" = 18 grader. När jag ändrar måltemperaturen till 24 grader, ändrar sig denna till 21 grader, dvs, "Rum" ligger alltid tre grader lägre än min satta måltemperatur.

Jag får känslan att värmepumpen strävar efter att upprätthålla "Rum"-temperaturen, vilket alltid är tre grader lägre än min satt måltemperatur.

Är det någon som vet var "Rum"-temperaturen innebär, och varför den är tre grader lägre än måltemperaturen?
Jag har läst alla manualer jag kommit över, men "Rum" verkar inte finnas beskrivet någonstans vad jag kan hitta.

Och, nej jag vill helst inte sätta min angivna måltemperatur till tre grader högre än vad jag egentligen vill ha. Jag har smart styrning av värmepumpen via Tibber och för att det ska funka så behöver måltemperaturen stämma överens med faktiskt uppmätt temperatur. Annars tror Tibber att den ska styra värmepumpen till 24 grader, när jag egentligen bara vill ha 21 grader.

Tacksam för alla idéer!
 
  • Digital skärm på värmepumpen IVT Greenline visar temperaturinformation: Krets 1, värmekurva, T1 framledning (34,6°C), T1 framledning börvärde (23,2°C), T5 Rum (20,5°C), och Rum (18,0°C).
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.