Hej

Vi bor i ett 130kvm hus från -99 med en IVT 840 FLV med enbart utomhusgivare. Vattenburen golvvärme i 1 1/2 plan. Årsförbrukning ca 10.000kWh för 4 pers (eldar även i braskamin under vintern).

Installerade Ngenic tune i mitten av Mars för att få ett jämnare klimat vilket den lyckats med och även få möjlighet till timprisstyrning.

Det jag nu observerat är att tillskottsvärme i April ligger som December för oss trots påtagligt varmare utomhus. Har mittenvärde på elprisstyrning.

1. Tittat i instruktionsboken på UV eltillskott tillåtet, är detta endast aktuellt när inomhusgivare finns? Jag har nu ställt in värdet till -3,5 för att bromsa användandet av eltillskott men kanske gjort helt fel och den ska ligga på positivt värde? Texten gör mig ej klok.

2. Finns det någon annan möjlighet på en IVT 840 att strypa/stänga av tillskottsel? Ser ej i menyn.

3. Övriga tips mottages gärna :) just nu är kompressorn avstängd nästan hela dygnet för att maxa allt några timmar nattetid (inkl tillskott) vilket jag såklart förstår kan bli resultatet av elprisstyrning.

Tack på förhand :)
 
Vid den här årstiden borde nog el-patronen vara helt avstängd, åtminstone så länge det inte finns något kompressorlarm som stoppar kompressorn. Verkar tokigt att köra el-patronen på natten om kompressorn ensam då klarar hålla uppe temperaturen i huset. Sedan låta kompressorn arbeta lite mer dagtid istället. Prisvariationen mellan dagtid och natt är inte så stor att det är lämpligt att tvinga igång el-patronen under natten.
 
B
Om du i ngenic går in menyn inställningar-->elpriser-->så kan du sänka nivån för optimering.

Steg 2.
I din värmepump kanske du kan blockera elpatronen, eller rentav manuellt koppla bort. Det är inte optimalt att köra eltillskott nu, prisdiffen måste vara mycket större.
 
Tack för svaren. Jag kan inte blockera elpatron just nu i menyval men finns tydligen en dold installatörsmeny jag ska prova ikväll

Ska även prova sänka påverkansgraden i ngenic.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.