Hej alla kunniga människor hoppas på lite hjälp.

Bor i 1.5 plans villa byggd 2006 med vattenburen golvvärme på bottenvåningen och radiatorer på övervåningen.

Har en IVT 665 gas / frånluftspanna som har funkat helt ok även om jag vet att den har erkänt dålig kvalite och känner flera som fått slänga ut sin vilket jag dock gärna skjuter på framtiden.

Har problem med kalla element på övervåningen. Har fått byta en cirkulationspump men det är fortfarande inte varmt i alla element. De elementen som är närmast pannan är hyffsat varma men sen blir det kraftigt svalare till iskallt i rummet som är längst bort. Känslan är att det är kallt.

Om jag stänger av cirkulationspumpen till golvvärmen och stänger av en ballofix där så blir det direkt varmt i alla element på övervåningen.

Cirkpumpen till golvvärmen står på 1 och pumpen i pannan på 3. Har plockat av termostaten på alla elementen och motionerat ventilerna men känns som det är nåt med pannan då det blir varmt då jag stänger av golvvärmen.

Någon som kan komma med nåt tipps på vad jag kan kolla?
 
Redigerat:
Golvvärmen tar väl för stor del av flödet? Går det att strypa stammen till golvvärmen lite grann istället för att stänga av helt?
 
Ska ta en bild imorgon hur saker och ting ser ut. Har noll koll på detta så vågar inte skruva på för mycket grejor ifall det skulle bli kaos och vatten överallt.

Men lär mig mer och mer hela tiden.
 
Stängde av cirkulationspumpen till golvvärmen igen för en stund sen och nu börjar det komma värme även i elementen som varit iskalla.

Bifogar en bild där jag ritat in lite siffror där det är två grejor jag inte vet vad det är. Är 1 eller 2 något jag kan justera på något sätt? Känns ju som tvåan skulle kunna vara något man kan "strypa stammen med"?


1: ?
2: ?
3: Cirkulationspumpen
4: Retur?. Ska denna vara öppen eller stängd?
5: Tillflöde?
 
  • Cirkulationspump och rör anslutna till golvvärmesystem med numrerade delar och frågetecken som söker identifiering och funktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.