"Standardlarm 5918: volymsflöde för cirkulationspump PC0 för lågt".

På installatörs uppmaning har jag rengjort filtret, felmeddelandet kvarstår dock. Har bokad servicetid imorgon, men om någon här sitter på en högst trolig felorsak och lösning får jag tacksamt igång vp tidigare. Helt ny vp, installerad januari i år.
 
Du har kanske termostater på radiatorerna som har strypt allt flöde nu när det blivit varmt?
 
Inmatning av larmkoden på IVT:s hemsida gav följande: "Kontrollera, avlufta och fyll värmesystemet."

Dock står expansionskärlet kvar på 1,0 bar från installationsdagen?
 
useless useless skrev:
Du har kanske termostater på radiatorerna som har strypt allt flöde nu när det blivit varmt?
Det var min första tanke, då jag har värmestopp på vp:n satt till 16 grader, vilket det cirka har varit utomhus sedan imorse när den började larma.

Radiatorerna står helt öppna, inga termostater där, utan har Ngenic med en trådlös inomhustermostat.

Det kan ju inte vara tänkt så att vp:n skall larma när temp går under värmestoppsnivån?
 
Nej, när den byter till sommarläge stannar cirkpumpen och då ska inget kunna larma.
Men det kan ju vara nån luftficka som blockerar flödet. När man fyller ett nytt system med vatten så innehåller det en del syre som måste luftas bort i omgångar första tiden.
 
useless useless skrev:
Nej, när den byter till sommarläge stannar cirkpumpen och då ska inget kunna larma.
Men det kan ju vara nån luftficka som blockerar flödet. När man fyller ett nytt system med vatten så innehåller det en del syre som måste luftas bort i omgångar första tiden.
Ja, blir till att pröva det, är inte gjort sedan vp-installationen. Jag har även haft radiatorer iväg på blästring/lackning under året och väntar fortsatt på installation av en radiator. Tack!
 
Nu är vp:n igång med att producera vv, vet ej om jag kan anta att det innebär att även värmen kommer igång när motiverad ref värmestopp.
 
Löste sig problemet?
 
Hej! Jag har exakt samma problem, har IVT 600, 6 månader. Sköljt filter flera gånger, fyllt system ..kör alltid med öppna ventiler. Problemet löser sig vid varje omstart i ca 1-2 veckor, och kommer sedan tillbaka.
 
Endel nya pumpar kan vara känsliga för magnetit
 
Jag fick detta problemet och tycligen är det en bugg i deras mjukvara. Man skulle tydligen ringa och boka tid för uppdatering av io-kort. Detta var en garantifråga :)
 
  • Gilla
bjorsi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.