De senaste dagarna har jag sett att nivån i expansionskärlet till min IVT 495 Twin har börjat sjunka, ca 5-6 cm på lika många dagar.

Är det dags att oroa sig eller har det med dom senaste dagarnas varma väder att göra? Jag har tittat runt inne i pannan och ser inga direkta läckor.
 
Är det en värmepump?
 
Ja, en värmepump med jordslinga.
 
Om du menar den genomskinliga blåsan med köldbärarvätska i så har du nog läckage på slangen.
 
Vi hade en läcka på kärlet för köldbärarvätska på vår IVT 495 för ett tag sen, nivån sjönk sakta men säkert. Det var själva kärlet som läckte, kring fästet/gängningen. De bytte kärlet och det kostade ett par tusen, men det hade varit jobbigare med en läcka på slangen (vi har bergvärme).
 
Det luktar lite sprit när det stått stängt ett tag i tvättstugan där pannan står. Jag tror (och hoppas) på en läckande packning inne i pannan. Det känns inte som att slangen skulle gått sönder av sig själv efter 3 år utan att någon grävt i närheten.

Installatören får komma hit och ta en titt.
 
Husbo73 skrev:
Det luktar lite sprit när det stått stängt ett tag i tvättstugan där pannan står. Jag tror (och hoppas) på en läckande packning inne i pannan. Det känns inte som att slangen skulle gått sönder av sig själv efter 3 år utan att någon grävt i närheten.

Installatören får komma hit och ta en titt.
Ja luktar det sprit så måste läckaget vara i tvättstugan. Tur i oturen.
 
Sådär, problemet hittat och löst! En sprucken kopparnippel i en koppling var boven i dramat. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.