K
Hur ställer jag in min IVT 490 för bästa ekonomi när jag också använder en stor Tulikivi täljstenskamin dagligen? Tycker att den fortfarande drar för mycket el, fastän kaminen värmer i stort sett hela huset. 210m2 enplanshus med öppen planlösning, varav garage 40m2 (har bara 13 grader i garaget, och kaminvärmen går inte in dit). Har Wirsbo golvvärme med radiotermostater och endast utegivare till IVT'n. Kör nu på Ekonomiläge, värmekurva 2, har ej knäckt kurvan nåt. IVT tar ca 800-1000 kW i månaden nu under vintern fastän golvslingorna verkar vara avstängda (av rumstermostaterna) mest hela tiden. Värmen från kaminen sprids bra i hela huset (kör en takfläkt över kaminen). Tulikivin väger 2200kg och jag eldar en gång per dygn, så den är konstant varm. Skulle egentligen kunna stänga av IVT'n helt (sommarläge) men då får jag ingen värme alls i garaget. Skulle en innegivare till IVT'n vara till hjälp? Känner att jag slängde ut en massa onödiga pengar på 10 radiotermostater som inte fyller nån egentlig funktion. (Alla termostaterna står på 20 grader, utom garaget, 13).
 
Prova att sätta ner termostaterna inne till ca 15 gr om du nu ändå inte tror det går nån värme inne så kan du känna om det är blir skillnad
 
Problemet med att inte ha någon inomhusgivare är att värmepumpen inte vet om att det inte behövs någon värme, så trots att du eldar i kaminen så kommer värmepumpen fortfarande köra på som om den var den enda värmekällan.

Problemet med att HA en inomhusgivare är att värmepumpen kommer märka att du eldar i kaminen och därmed strypa värmetillförseln tills ditt garage fryser.

En IVT490 (eller för den delen en 495) är helt enkelt inte smart nog att hantera din situation vettigt, men det du skulle kunna göra är att sätta en inomhusgivare i garaget och ställa in önskad rumstemperatur till 13 grader, och sen får du helt enkelt elda i kaminen när det blir lite väl svalt inomhus.
 
K
Om man skruvar ner termostaterna till 15, kommer då pumpen att märka att det inte behövs så mycket värme och inte använda elpatronen eller går den bara blint på utegivaren? Hur känner pumpen av värmebehovet i huset egentligen? (kan ju inte bara vara utegivaren), om alla rumstermostaterna stryper golvslingorna så måste väl pumpen märka detta och inte jobba så mycket...

Innegivare i garaget verkar ju vare ett alternativ, även om den inte känner av kaminen då... Finns det inställningar i pumpen för en innegivare?

Det här måste ju vara ett vanligt probem tycker jag, man får inte mycket info från vare sej husleverantören, IVT eller Wirsbo, systemen kunde ju jobba mycket effektivare tillsammas om stryrningen kunde anpassas till kaminer och andra extra värmekällor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.