Hej,

Jag har jagat ett problem som består av att automatsäkringen löser ut och stänger ner vår IVT 490, men jag verkar inte hitta något fel. Sen går det ibland ganska länge mellan när felet uppstår så då glömmer man av det, och sen vips! så är pannan av (även ibland på sommaren).

Min panna är av äldre modell (IVT 490) men av nyare årsmodell, troligtvis en av de sista åren den tillverkades och från 2015 så ändå inte så gammal.

För några år sedan gav automatsäkringen upp helt och då byttes den, men felet kom sporadiskt tillbaka.

Jag har redan bytt Säkerhetsventil på värmevattensidan då den läckte, och kollat expansionskärlet (som inte läcker) så det bör inte vara relaterat. Dock så håller sig inte trycket helt konstant, men går inte ner till noll. Pannan & samtliga element är luftade och blir varma. Huset är dessutom enplans så jag tror inte det står luft i systemet.

Jag har hittat denna lösning, är det någon som har testat och vet om det gjort någon skillnad? Det är ju ganska lätt att göra själv, även utan ett ”kitt”.
Instruktioner för att åtgärda utlösta automatiska säkringar i värmepumpar, inkluderar diagram och modellista.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Andra idéer mottages tacksamt!
 
Jag är i exakt samma sits. Jag tänkte först göra det som också rekommenderas i den där instruktionen, dvs byta startkondensator och relä. Jag har beställt hem bägge, men jag förstår inte hur man ska komma åt att byta dem. Det känns extremt trångt mellan kompressor och vägg. Jag får inte ens av skyddskåpan som sitter vid kompressorns elanslutning.

Jag har sett flera trådar där man uppenbarligen lyckats byta kondensator och relä, men jag har inte sett någon instruktion eller förklaring hur. Är det nån med erfarenhet som kan förklara?
 
  • Gilla
Onsalakorven
  • Laddar…
S svarsfrojd skrev:
Jag är i exakt samma sits. Jag tänkte först göra det som också rekommenderas i den där instruktionen, dvs byta startkondensator och relä. Jag har beställt hem bägge, men jag förstår inte hur man ska komma åt att byta dem. Det känns extremt trångt mellan kompressor och vägg. Jag får inte ens av skyddskåpan som sitter vid kompressorns elanslutning.

Jag har sett flera trådar där man uppenbarligen lyckats byta kondensator och relä, men jag har inte sett någon instruktion eller förklaring hur. Är det nån med erfarenhet som kan förklara?
Okej jag ledsnade och gav mig på plastkåpan med en liten mejsel. Till slut fick jag av den, och då sitter startreläet där under. Det var riktigt trångt men nu är kondensator och relä bytt. Dock utan att koppla om elen enl instruktionen ovan. Vi får se om pannan fortsätter lösa ut automatsäkringen eller om detta hjälpte. Kan tillägga att jag inte ofta ser detta problem, senast var i juni och sedan idag
 
  • Gilla
Onsalakorven
  • Laddar…
S svarsfrojd skrev:
Okej jag ledsnade och gav mig på plastkåpan med en liten mejsel. Till slut fick jag av den, och då sitter startreläet där under. Det var riktigt trångt men nu är kondensator och relä bytt. Dock utan att koppla om elen enl instruktionen ovan. Vi får se om pannan fortsätter lösa ut automatsäkringen eller om detta hjälpte. Kan tillägga att jag inte ofta ser detta problem, senast var i juni och sedan idag
Härligt, då ligger du några steg före mig. Jag tänkte beställa startrelät & startkondensatorn nu så får vi se om det räcker. Mitt problem låter identiskt med ditt och det var nog ungefär vid samma tid som det senast uppstod på min vp, men det brukar bli mer frekvent när det blir kallare (troligen pga fler kompressorstarter). Vad har du för inställningar på din? Jag har min i ekonomiläget vilket innebär att kompressorn kör oftare istället för att elpatronen går in.
 
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Härligt, då ligger du några steg före mig. Jag tänkte beställa startrelät & startkondensatorn nu så får vi se om det räcker. Mitt problem låter identiskt med ditt och det var nog ungefär vid samma tid som det senast uppstod på min vp, men det brukar bli mer frekvent när det blir kallare (troligen pga fler kompressorstarter). Vad har du för inställningar på din? Jag har min i ekonomiläget vilket innebär att kompressorn kör oftare istället för att elpatronen går in.
Jag har haft problem med min panna där den trots avfrostning mätte för stort difftryck över kondensorn (sitter en tryckmätare ovanför kompressorn med slangar in i kondensorn). Det verkar vara ett typfel, och resulterar i att kompressorn bara går korta stötar och elpatronen aldrig kickar in. Lösningen som rekommenderades för detta är att koppla ur difftryckmätaren och ställa om timern på mer regelbundna avfrostningar.

Jag har min panna på lägsta fläkthastighet och därmed avfrostning varje timme. Så det blir många start/stopp vilket säkerligen sliter på kondensatorn. I övrigt kör jag normalläget.

Bevakar tråden, så skriv om du behöver något erfarenhetsutbyte i samband med din reparation
 
S svarsfrojd skrev:
Jag har haft problem med min panna där den trots avfrostning mätte för stort difftryck över kondensorn (sitter en tryckmätare ovanför kompressorn med slangar in i kondensorn).
Du menar över förångaren, inte kondensorn för den sitter nere i tanken.
 
  • Gilla
svarsfrojd
  • Laddar…
J Josth skrev:
Du menar över förångaren, inte kondensorn för den sitter nere i tanken.
Du har såklart helt rätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.