Hej, helt plötsligt idag så började bergvärmepumpen larma om fasfel. Det har tidigare skett någon gång efter strömavbrott eller huvudsäkring som löst ut. Nu finns inga sådana bekymmer och jag har även bytt huvudsäkringarna för att testa utan resultat. Såg också att det står i en meny att värmepump 1 blockerad. Vad kan det bero på. Någon som har tips på vad jag kan prova utan att vara elkunnig eller ska jag bara ringa IVT service direkt? Det har också kommit en ny symbol som ser ut som en blixt, vad kan det vara?

Digital display visar temperaturer inne och ute, varmvatten, klockslag. Röd indikator, knappar för användarinteraktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital display på en enhet för temperaturkontroll med menyalternativ, "blockerat" meddelande, och temperaturinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Digital display med text, strömbrytare och menyknappar, sannolikt på en maskin eller apparat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Blixten är nog för att elpatronen gått in, i stället för kompressorn. Det med fasfel har det jobbats hos dig eller på linjen, i bland kan det bli skift på faserna, ävensom att om en fas går bort av någon orsak kan det bli larm om fasfel. Du måste tala om vad du har för VP.
 
  • Gilla
Pejter
  • Laddar…
Blixten är kanske att du kör på värmepatron nu?
 
  • Gilla
Pejter
  • Laddar…
Mät upp med en spänningsprovare att du har 400 V mellan alla faser och 230 V mellan alla faser och jord. Då vet man om någon fas saknas. Annars får man stänga av strömmen och byta plats på två av faserna till värmepumpen för att korrigera nya fasordningen.
 
  • Gilla
Pejter
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Blixten är nog för att elpatronen gått in, i stället för kompressorn. Det med fasfel har det jobbats hos dig eller på linjen, i bland kan det bli skift på faserna, ävensom att om en fas går bort av någon orsak kan det bli larm om fasfel. Du måste tala om vad du har för VP.
Det är en IVT Greenline HE C6, kanske skulle uppdatera tråden med det. Det som har gjorts här i fastigheten är installation av en laddbox för elbil och en jordfelsbrytare men det var i februari. Utanför fastigheten vet jag inte riktigt. Det satts upp lyktstolpar på en närliggande väg för någon vecka sedan men det borde väl inte påverka?
 
J Josth skrev:
Mät upp med en spänningsprovare att du har 400 V mellan alla faser och 230 V mellan alla faser och jord. Då vet man om någon fas saknas. Annars får man stänga av strömmen och byta plats på två av faserna till värmepumpen för att korrigera nya fasordningen.
Tack för tipset, tyvärr inte kunnig nog att kunna göra det. Men här kommer en dum fråga, jag kan via lastbalanseringen till laddboxen se detta, är det samma sak? Skärmgränssnitt för elbilsladdare som visar ström, spänning per fas, förbrukning och tillgänglig effekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bara delvis. Spänningen mellan alla faser framgår inte i laddaren.
 
  • Gilla
Pejter
  • Laddar…
vad glad att det är övervakning och blockerat kompressorn för fasfel - utan sådan skydd hade det förmodligen kostat dig en brunnen kompressor.

om spänningar är OK in till VP:n och det är ON/OFF-kompressor så blir det att kontrollera kontaktorerna på strömmen till kompressorn och eventuell i mjukstartsenhet då om inte alla brytare fungerar som de skall och en fas inte kopplas som tänkt så kan sådant snabbt bränna en 3-fas kompressor.

Ganska vanligt fel med brunna kompressorer förr i tiden innan man börja ha fasströms-övervakning, och en av problembarnen som ofta orsakade detta var mjukstarten om det är sådan inmonterad
 
  • Gilla
Pejter
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.