Hejsan

Har googlat och läst trådar fram och tillbaka men känner att jag blir mer förvirrad än vad jag behöver.

Vi kommer få in fiber här i aug 2019 om allt går som de ska.
Jag vill ha en liten IT central på övrevåningen.
Vi kommer ha 4 rum med 1 uttag på 2 kontakter i varje rum. (Övrevåningen)
Sen kommer de iaf bli 2 rum på nedrevåningen med 1-2 (2-4 kontakter) uttag i varje rum.
Kommer dra 2 kablar per uttag med CAT6 UTP

Skulle vilja ha en funktion på switchen så man kan dela upp den så tex 18 slots är för internetuppkopplingen och 6 slots för TV. Då på comhems så måste TIVO vara inkopplad på TV uttaget på mediaomvandlaren och vet inte hur de är med andra bolag.
Min fundering är vad kommer jag behöva?

De jag kollat ut nu är:
https://www.dustin.se/product/5010654172/patchpanel
https://www.dustin.se/product/5011044331/officeconnect-1920s-24xgbit-sfp-web-mgd-switch
https://www.dustin.se/product/5011045569/19-wmb3-19-wall-mount
https://www.dustin.se/product/5011129986/dn-9005-n-inbyggt-natverksuttag
https://www.dustin.se/product/5011074288/keystone-rj45rj45-cat6-utp
+ all nätverkskabel.

Är de några märken man ska undvika?
På nätverksuttagen tolkar ni de som att de ingår keystone eller att de bara visar att de är det man ska använda? I sånna fall så behöver jag inte alla keystones.
 
Switchen du valt, HPE, är från HP Enterprise. Den borde väl duga för hemmabruk..;)
Den klarar Layer 3 switchning (lär du inte behöva) och VLAN.
Den verkar prisvärd.

Du kan definiera ett VLAN för TV och ett för vanlig internet. Sen väljer du viken vlan varje otaggad port skall vara anslutet till. Sen brukar man ju ha en taggad port som då kan transportera VLANtaggade paket från flera VLAN, men det behöver du ju inte. (Snabb routing mellan VLANen, Layer 3 switchning, behöver du heller inte).

Jag skulle kollat upp nätverksuttagens färg. Det finns många nyanser av vit. Kanske bättre att välja uttag från samma tillverkare som eluttagen om det är möjligt, eller kolla färgkoder. (Jag missade det...)

Menar du patchpanelens keystoneuttag i sista frågan? Jämför man med styckpris är det svårt att tro att de ingår, men man hade väl inte kunnat skriva CAT6 på patchpanelen om man själv fick stoppa i vad som helst?
Förpackning av 1U 19-tums patchpanel för CAT 6 UTP med 24 portar.
Tittar man på 3:e bilden, Deltaco kartongen, så nog är det en utbruten förstorad bild på en keystone kontakt?
 
blackarrow blackarrow skrev:
Switchen du valt, HPE, är från HP Enterprise. Den borde väl duga för hemmabruk..;)
Den klarar Layer 3 switchning (lär du inte behöva) och VLAN.
Den verkar prisvärd.

Du kan definiera ett VLAN för TV och ett för vanlig internet. Sen väljer du viken vlan varje otaggad port skall vara anslutet till. Sen brukar man ju ha en taggad port som då kan transportera VLANtaggade paket från flera VLAN, men det behöver du ju inte. (Snabb routing mellan VLANen, Layer 3 switchning, behöver du heller inte).

Jag skulle kollat upp nätverksuttagens färg. Det finns många nyanser av vit. Kanske bättre att välja uttag från samma tillverkare som eluttagen om det är möjligt, eller kolla färgkoder. (Jag missade det...)

Menar du patchpanelens keystoneuttag i sista frågan? Jämför man med styckpris är det svårt att tro att de ingår, men man hade väl inte kunnat skriva CAT6 på patchpanelen om man själv fick stoppa i vad som helst?
[bild]
Tittar man på 3:e bilden, Deltaco kartongen, så nog är det en utbruten förstorad bild på en keystone kontakt?

Det är smart att gå på samma tillverkar så på elluttag och nätverk. Allt ska dras nytt så ska kolla vidare på det vad som blir mest prisvärt =)

Med Keystone frågan så tänkte jag mer på själva uttagen som sitter på väggen.
Patchpanelen tolkade jag som att de är "krone-plintar" på den så man bara trycker in kabeln. Jag antar de är de i uttaget med men är osäker där.
 
Det är slitskontaktering/krone i båda fallen. Du får ”trycka i” kabeln med ett krone-verktyg som trycker in och klipper varje tråd i ett handgrepp.

Titta på 2:a bilden på nätverksuttaget. Där syns det att krone-plintarna är fast integrerade i uttaget.

Sen finns det iofs vägguttag med keystone-modulhål. Då kan man mixa tex RJ45 och F-kontakt/antenn
Omonterat nätverksuttag med integrerade krone-plintar och tom keystone-modulplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägguttag med integrerade krone-plintar, en tom RJ45-port och en konnektorerad F-kontakt/antenn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har det i köket för köksTVn, fast jag använder inte RJ45-uttaget.
Inga play-tjänster i köket. Köksradion/internetradio går över wifi.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Det är slitskontaktering/krone i båda fallen. Du får ”trycka i” kabeln med ett krone-verktyg som trycker in och klipper varje tråd i ett handgrepp.

Titta på 2:a bilden på nätverksuttaget. Där syns det att krone-plintarna är fast integrerade i uttaget.

Sen finns det iofs vägguttag med keystone-modulhål. Då kan man mixa tex RJ45 och F-kontakt/antenn
[bild] [bild]

Jag har det i köket för köksTVn, fast jag använder inte RJ45-uttaget.
Inga play-tjänster i köket. Köksradion/internetradio går över wifi.
Vad tror du man ska satsa på? Är de mer värt att köra på Keystone vägguttag för att kunna ändra i framtiden om man vill?

Som jag har nu så är de Sonos högtalare jag kör på hemma men de kan ju ändras det med =)
 
M Mlindahl skrev:
Vad tror du man ska satsa på? Är de mer värt att köra på Keystone vägguttag för att kunna ändra i framtiden om man vill?

Som jag har nu så är de Sonos högtalare jag kör på hemma men de kan ju ändras det med =)
Jag kör Yamaha MusicCast stereo över RJ45 och en MusicCast-högtalare över WiFi som kan få flytta runt ibland.
Vad skulle du vilja byta till för uttag för i framtiden?

Jag har provat att patcha ut 2 högtalare från stereon i till köket. Det var iofs en bra test på slitskontakteringen men varken nätverkskabel eller RJ45 kontakter duger till sånt.
Det blev en Pinell internetradio av traditionell design istället. Mycket nöjd. Har både app och knappar. Klara dessutom vanlig FM när internet strular.

Skulle du vilja gå över till satellit tex så får du ändå dra ny antennkabel så då blir det väl ett nytt uttag. Du skall väl ändå ha kvar dubbla nätverksuttag? Dessutom är antennuttag lite speciella med terminering lite beroende på modell och hur de skall användas.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Jag kör Yamaha MusicCast stereo över RJ45 och en MusicCast-högtalare över WiFi som kan få flytta runt ibland.
Vad skulle du vilja byta till för uttag för i framtiden?

Jag har provat att patcha ut 2 högtalare från stereon i till köket. Det var iofs en bra test på slitskontakteringen men varken nätverkskabel eller RJ45 kontakter duger till sånt.
Det blev en Pinell internetradio av traditionell design istället. Mycket nöjd. Har både app och knappar. Klara dessutom vanlig FM när internet strular.

Skulle du vilja gå över till satellit tex så får du ändå dra ny antennkabel så då blir det väl ett nytt uttag. Du skall väl ändå ha kvar dubbla nätverksuttag? Dessutom är antennuttag lite speciella med terminering lite beroende på modell och hur de skall användas.
Som de känns nu kommer jag nog fortsätta på¨Sonos vägen. De är WIFI eller kabel för att få musiken och så styr man genom app i telefon. Gillar den starkt.
De som vore ännu bättre var om den kunde få ström genom kabeln istället för att slippa ha en elkontakt i närheten också.

Så som du säger 2 uttag kommer jag ha kvar i vilket fall som helst.

Är de någon fördel/nackdel med keystone jämnfört med krone.
 
App-styrning är grejen, och steaming. Man kör väl vidare på det system man börjat med och trivs med, fast vi började med en app-styrd köksradio (uppskattar dock att den också har knappar & volymvred) och sen snöade jag in på Yamaha multiroom..

Eh, det sitter ju krone-plintar på både uttag du länkat och på RJ45-jackarna i patchpanelen.
M Mlindahl skrev:
Är de någon fördel/nackdel med keystone jämnfört med krone.
Dustin skriver tex att det är krone-plintar men för dig innebär det RJ45 jackarna sitter fast i panelen och att du får ta ut hela panelen om du ska slitsa/puncha fast kablar för något nytt uttag, vilket inte är något problem för du har gott om plats för extra kabel bakom.

Vill du tex ha samma färger på jackarna i patch-panelen som på tjänstefördelaren kan du fixa det med att själv välja färg på keystone-modulerna.
Vill du ansluta en ny kabel till en keystone modul senare kan du slitsa kabeln och kanske pilla in den i panelen utan att plocka ut panelen helt.
Keystone finns med krone men även toolfree.
Nackdelen är väl att det blir dyrare.
 
Tja

Kommit lite andra saker i vägen men tackar för alla svar.

En till fråga

Jag kommer få in fibern till källaren men vill inte ha it centralen där. Den ska vara på övreplan

Är det värt att betala extra för att få upp fibern konvertern dit upp med?

eller sätta en uttag där nere dra upp till övervåningen och ha ett uttag där och koppla in allt ifrån sen?
 
M Mlindahl skrev:
Tja

Kommit lite andra saker i vägen men tackar för alla svar.

En till fråga

Jag kommer få in fibern till källaren men vill inte ha it centralen där. Den ska vara på övreplan

Är det värt att betala extra för att få upp fibern konvertern dit upp med?

eller sätta en uttag där nere dra upp till övervåningen och ha ett uttag där och koppla in allt ifrån sen?
Det bedömer du bäst själv, vill du samla allt på ett ställe eller sprida ut det?
Hade jag varit dig hade jag dragit kanalisation innan de kommer med fibern. Då behöver det inte bli dyrare om du vill ha upp dukten eller ej.
 
X xLnT skrev:
Det bedömer du bäst själv, vill du samla allt på ett ställe eller sprida ut det?
Hade jag varit dig hade jag dragit kanalisation innan de kommer med fibern. Då behöver det inte bli dyrare om du vill ha upp dukten eller ej.

Det lär bli minst 10m extra för dom.
Jag skulle nog vilja ha upp allt men då det inte är klart på övervåningen och är en byggplast så känns det kanske svårt att få till det.

Öppen golvkanal i en byggmiljö med synliga kablar och konstruktionselement.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Där öppning är, på andra sidan ska både nya el centralen och it centralen upp. Just nu ser de ut ungefär som på bilden så är inte där riktigt.

Men om jag skulle förbereda för dom.
Vad är de för rör/slang som används med fibern?
 
M Mlindahl skrev:
Det lär bli minst 10m extra för dom.
Jag skulle nog vilja ha upp allt men då det inte är klart på övervåningen och är en byggplast så känns det kanske svårt att få till det.

[bild]

Där öppning är, på andra sidan ska både nya el centralen och it centralen upp. Just nu ser de ut ungefär som på bilden så är inte där riktigt.

Men om jag skulle förbereda för dom.
Vad är de för rör/slang som används med fibern?
Ofta 7- eller 5mm plastslang, så kallad dukt. Blir ju enkelt för dom att dra den igenom vå-rör om du drar upp ett sådant. Är väl bara att vara rädd om sakerna när du bygger, om du kan ha det som det är där du sätter sakerna. Går det inte så går det ju inte.
 
X xLnT skrev:
Ofta 7- eller 5mm plastslang, så kallad dukt. Blir ju enkelt för dom att dra den igenom vå-rör om du drar upp ett sådant. Är väl bara att vara rädd om sakerna när du bygger, om du kan ha det som det är där du sätter sakerna. Går det inte så går det ju inte.
Får se vad jag hinner att göra. VP rör ska upp iaf.
Tackar så mycket för input
 
vp rör duger fint att dra fiberdukt genom också
 
Ska försöka bygga upp väggen där allt ska vars och få till det i veckan :)

Vad förlorar man mest hastighet på. Dra fibern till källaren + 12m cat till övervåningen
Eller fibern upp till övervåningen direkt?

Antar fibern är bättre men är de någon stor förlust?

Tacksam för alla svar ni ger :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.