Hej! Har en fråga om att nytt material på väggarna inomhus.

Idag har både mellan- och ytterväggar antingen ”Treetex”-skivor eller, som i köket, tunn masonit som beklädnad (Treetexen har målad tapet, masoniten är bara målad). Om jag vill ta bort Treetex och masonit, vad kan jag sätta istället? Enkla svaret är väl gips, också för brandskydd. Men finns det andra svar? Som kanske lirar bättre med en 40-tals tegelvilla på skånska landsbygden? Som kanske är bättre ur fuktvandringssynpunkt?

Bilden är på innervägg (nu riven). Kan tillägga att vare sig mellan- eller ytterväggar har isolering. Ytterväggarna är utifrån tegel, luftspalt, vindpapp, 2,5 cm tjocka plank, Treetex (eller då masonit i köket). Mellanväggarna är 2,5 cm plank på reglar och sedan Treetex / masonit.

Nyligen rivna innerväggar som visar tegel, luftspalt, vindpapp och träplank på en renoverad 40-tals tegelvilla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag föreslår 6 mm renoveringsgips. Fungerar i mitt tycke mycket bättre än 13 mm i äldre hus. I synnerhet om du inte eftersträvar att allt ska bli perfekt vinkelrätt och "spikrakt". Den tunnare gipsen följer underlaget på ett helt annat sätt.
Har noterat att vissa "hatar" renoveringsgips just för att det inte är så stabilt utan mera flexibelt. Jag tycker det är klart bättre att jobba med, enkelt att hantera, mycket lägre vikt, enda nackdelen är att det är lite dyrare.
Jag har renoverat ett äldre hus successivt under många år. Har inte noterat några olägenheter beträffande fukt med bara gips utan tätskikt för att hindra fuktvandring. Har det fungerat med Tretex och masonit under många år kommer det säkerligen att fungera med gips också.
Enda förekomsten av fukt och mögel i vårt hus var i ett relativt nyrenoverat rum där man reglat invändigt, isolerat med Gullfiber och använt tätskikt. Slarvig utfört med luftfickor som tillät luftrörelser i isoleringsskiktet, fuktig rumsluft hade kondenserat mot plasten med mögel som följd.
 
  • Gilla
Hus&Kärlek
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.