Hörrni, bygger ett växthus av saker som ursprungligen inte är tänkta för det vilket gett upphov till många kreativa användningsområden för prylar som inte alls används till det som det var tänkt. Nu känns det som att all uppfinningskraft tagit slut och vi är inte klara än. Det är sjukt varmt också, kan man stämma någon?

Iaf, behöver klä in massa rör med något som är snällt mot växthusplasten och inte gör att den går sönder. Finns massa elaka metallband, skruvar, vassa kanter och annat som behöver täckas. Första tanken var rörisolering men efter ett snabbt test så nja... Dels kommer jag bli ruinerad, det är många meter rör som behöver skydd och dels så bygger det väldigt mycket och gör det svårt att få plasten att ligga dikt an i övrigt.
Någon som har någon bra idé på vad jag kan använda? Bästa tips belönas med ett hedersomnämnande på väl synlig plats i den färdiga byggnaden/konstruktionen/åbäket.

Nedan syns en del av konstruktionen med rörisolering på samt hur det ser ut utan.

Del av växthusbygge med PVC-rör delvis täckt med rörisolering mot blå himmel och träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
(y) Gillar att du gör egna lösningar!

Själv skulle jag först tänka igenom vad som kan finnas hemma, typ kraftig väv, markduk eller liknande och testa med det. Om inget finns hemma skulle jag nog leta på kraftig PVC-pressening och klippa remsor av. Sedan tejpa dit dem med någon väderbeständig tejp.
 
Kanske räcker med ett par lager gaffatejp?

Annars finns ju självhäftande fönsterdrev så sväller av sig själv. Dvs tejp som blir fluffigt. Dock inte billigt eller för den delen så bygger den några cm vilket kanske är för mkt.
 
Totte_S
Lite svårt att avgöra dimension på rören, men 50mm kabelskyddsrör kanske du kan slitsa upp och trä på de mest utsatta ställena. Passar bra i böjar också.

finns i gult orange och grönt ;)
 
tommib
Måste du polstra överallt då? Räcker det inte med att bara skydda på de mest utsatta ställena? Själva rören är ju snälla ut och att det är 13 mm diff på tjockleken spelar inte så stor roll om det är mjuk plast.
 
L Lilllen skrev:
(y) Gillar att du gör egna lösningar!

Själv skulle jag först tänka igenom vad som kan finnas hemma, typ kraftig väv, markduk eller liknande och testa med det. Om inget finns hemma skulle jag nog leta på kraftig PVC-pressening och klippa remsor av. Sedan tejpa dit dem med någon väderbeständig tejp.
Emellanåt ångrar man dock att man inte bara köpte något färdigt, tar en himla tid när man måste uppfinna hjulet hela tiden men det är säkert nyttigt för hjärnan. :crysmile:

Har inget bra liggandes, har gjort av med det mesta "bra att ha" på tidigare projekt. Tänker att tejpen antagligen kommer bli ledsen av att sitta där året om men får kika om det finns något bra märke. (y)
 
O Octavianus skrev:
Kanske räcker med ett par lager gaffatejp?

Annars finns ju självhäftande fönsterdrev så sväller av sig själv. Dvs tejp som blir fluffigt. Dock inte billigt eller för den delen så bygger den några cm vilket kanske är för mkt
Rädd att tejpen kommer falla i småbitar efter ett tag. Blir himla jobbigt att plocka ner allt och göra om så tänkte jag skulle försöka tänka till innan för en gångs skull. :crysmile:
Fluffig tejp låter dock intressant, får kika! (y)
 
Totte_S Totte_S skrev:
Lite svårt att avgöra dimension på rören, men 50mm kabelskyddsrör kanske du kan slitsa upp och trä på de mest utsatta ställena. Passar bra i böjar också.

finns i gult orange och grönt ;)
Åhå, det finns lite spillbitar kvar sen tidigare projekt, får kolla! Rören är inte 50 mm men det borde ju gå att kapa bort lite extra. Olika dimensioner på rören också för att skoja till det ordentligt. Här kanske kan vara en vinnare? (y)
 
  • Gilla
Totte_S
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Måste du polstra överallt då? Räcker det inte med att bara skydda på de mest utsatta ställena? Själva rören är ju snälla ut och att det är 13 mm diff på tjockleken spelar inte så stor roll om det är mjuk plast.
Ja jag tror det, färgen har släppt lite här och var och det sticker fram rostloppor som kommer slita sönder plasten. Ställer mig och slipar oräkneliga löpmeter rör i en konstruktion som redan är byggd gör jag icke. Varför sa du inget innan? ;)

Själva konstruktionen för att fästa plasten är också ett hittepå, de horisontella trallbrädorna skall sitta bakom plasten, sen plasten då och så nån slags list som skruvas in i trallbrädorna. Har jag tänkt och hoppas verkligen att det kommer fungera. Problemet är dock vid brytet gavlar vs långsida. Tänker en plast för varje gavel som sträcks över till långsidan och fästs där och så en plast på långsidorna som sträcks över till gavlarna och fästs där. Så om det "sticker ut" rörisolering så blir det ännu knöligare med själva dragandet över hörnen. (Enastående svenska där!) Iom att trallbrädorna sitter i mitten av varje rör, typ, -ish, ungefär, iaf teoretiskt, så blir det redan ett stort hopp till rören så försöker göra skyddet så slimmat som möjligt.
 
B
Har tyvärr inga supertips men vill höja varningens finger för rörisoleringen. Vi satte sån som skydd på barnens studsmatta (till de rör som håller uppe skyddsnätet) och det är hyfsat uppenbart att de ej är gjorda för att tåla UV så de smular sönder tämligen fort tyvärr. Finns kanske UV-beständiga men det har jag dålig koll på.
Jag ser inte helt framför mig hur du har tänkt dig det hela men det är inte möjligt att bygga något av trä? Att fästa runt stolpen och sedan ha någon form av spår för plasten?
 
B Blåbäret_numero_uno skrev:
Har tyvärr inga supertips men vill höja varningens finger för rörisoleringen. Vi satte sån som skydd på barnens studsmatta (till de rör som håller uppe skyddsnätet) och det är hyfsat uppenbart att de ej är gjorda för att tåla UV så de smular sönder tämligen fort tyvärr. Finns kanske UV-beständiga men det har jag dålig koll på.
Jag ser inte helt framför mig hur du har tänkt dig det hela men det är inte möjligt att bygga något av trä? Att fästa runt stolpen och sedan ha någon form av spår för plasten?
Tack för varningen! Rörisolering är då borta från listan.
Plasten är inte tjock utan tunn, tunnare än plast man har i väggarna på nya hus. Som en plastpåse att lägga osten i typ. :) Så något spår funkar inte utan måste klämma fast den på något vis. Plasten är köpt på ett ställe som säljer tunnelväxthus men deras tanke är ju att man skall använda plasten till deras egna stommar och inte bygga ett eget hittepå. :crysmile:
 
B
Dalbotant Dalbotös skrev:
Tack för varningen! Rörisolering är då borta från listan.
Plasten är inte tjock utan tunn, tunnare än plast man har i väggarna på nya hus. Som en plastpåse att lägga osten i typ. :) Så något spår funkar inte utan måste klämma fast den på något vis. Plasten är köpt på ett ställe som säljer tunnelväxthus men deras tanke är ju att man skall använda plasten till deras egna stommar och inte bygga ett eget hittepå. :crysmile:
Aha! Men då hävdar jag återigen med en dåres envishet att du skall bygga in dina rör i någon form av trä för att sedan häfta/spika fast plasten i träet (eller för all del bygg en 90 graders vinkel av två brädor och sätt utanpå röret i ett hörn. Lägg över plasten och bygg sedan ett likadant 90 graders hörn och sättt utanpå. Spika ihop dessa med jämna mellanrum. Skulle det funka kanske?
 
Silvertejp blir tråkig efter ett tag, men eltejp eller ännu hellre vulktejp på de utsatta ställena borde kunna fungera.
 
Spontant tänkte jag på slang till dräneringspump om det skulle bygga lite och skydda plasten men den behöver slitsas och fästas på något sätt och är inte helt gratis... :thinking:
Blå avtappningsslang hoprullad och bunden med svarta band.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L Lilllen skrev:
(y) Gillar att du gör egna lösningar!

Själv skulle jag först tänka igenom vad som kan finnas hemma, typ kraftig väv, markduk eller liknande och testa med det. Om inget finns hemma skulle jag nog leta på kraftig PVC-pressening och klippa remsor av. Sedan tejpa dit dem med någon väderbeständig tejp.
Linda bandage av markduksremsor tyckte jag lät vettigt! Kanske kleta in sista varvet med nån lim-/fogmassa så att det sitter kvar. Vit markduk borde kunna se helt okej ut estetiskt också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.