jag kikar på en hus leverantör som har 200mm cellplast issolering i plattan + vattenburen golvärme är det normalt. ???
 
Enligt skriften "Grundtips för golvvärme", (utgiven i samarbete mellan Statens Energimyndighet, Konsumentverket, Boverket och formas) så är tumregeln minst 250 mm isolering.
 
Jag skulle påstå att 90% av husföretagen som bygger med platta på mark och ingjutna golvvärmerör (vattenburet) använder sig av 200mm isolering.

Glasis: Din leverantör gör mao som "alla andra". ;)
 
Det är nog normalt, men jag tycker inte att det är tillräckligt. Det finns leverantörer som har 300 mm som standard (t.ex. LB-hus). De andra kan säkert leverara med 300 mm också, mot tillägg. Jag tror det är väl investerade pengar. Det är inte så lätt att tilläggsisolera i efterhand.
 
Jag skulle aldrig byggt en platta på mark med mindre än 300 mm....
 
hej tack för tipsen nu har jag lite att diskutera med säljaren
 
är det någon som på rak arm kan säga hur mycket isolering eksjöhus använder i bottenplattan?
 
På vår offert från eksjöhus ingår bottenplatta med 20 cm cellplast. Kanske ska kolla upp det ???
 
jag får nog oxå ha ett samtal med min säljare o höra vad det kostar att få tjockare isolering i vårt eksjöhus innan grundarbetena påbörjas, det borde ju löna sig då värmeförlusterna blir mindre o kostanaderna för uppvärmning därmed mindre...
 
Det är nog viktigare att tänka på vilken typ av cellplast man använder än absoluta tjockleken.

Vanlig cellplast, den vita expanderade cellplasten, suger med tiden i sig markfukten och då tappar den en stor del av sin isolerverken, oavsett hur tjock den är.

Den färgade extruderade cellplasten är däremot tät och suger ingen fukt.

Jag har också hört flera konstruktörer och KA som är skeptiska till alltför mycket isolering under plattan, orsaken är att marken under huset blir för kall och man ökar risken för tjälskador.
 
Har hört att man kan skippa madamen om man kör med 300mm cellplast, då denna extra tjocka isolering (+100mm mot standard) skall vara fullgod som kapilärbrytare.

Någon som har erfarenhet av detta?
 
Jag trodde att makademens uppgift var att få huset att stå stadigt, att vara ett fast underlag?
 
Det är riktigt att man kan ersätta 100 mm makadam med cellplast, man ska väl ha minst 200 mm kapillärbrytande skikt, men om det betyder att man helt kan hoppa över makadam vet jag ej. Man behöver ju oftast jämna av ytan innan man lägger ut isolering i vilket fall som helst, och då är ju makadam ett bra material.
 
Plintgrund rockar fett. Man behöver varken vara rädd för tjäle eller fuktskador. Underbart.
 
OK, jag har kanske massuppfittat något 8)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.