Har i min källare en 2 kubik ackumulatortank, platsbyggd. Tänkt bygga två väggar, för den står i hörn. Vad är effektivast att isolera denna med? Linda med gullfibermatta är inte något trevligt, annars funkar det. Har ca 25 cm till vägg på två sidor, (grunden). Så bygga träväggen längre ifrån tank, känns väl ingen mening med? Tanken är rund. Avståndet till tak ca: 45 cm. Alt. lösull, skivor, skum???
 
Jag har en tank inbyggd i mitt pannrum, den är isolerad med ca 20cm lösull.

Har ju bara behövt öppna en gång och då får man ju samla det i säckar, inget större problem då man inte är där så ofta och pillar.

Man kan säkert ha bättre isolering men min erfarenhet är att värmen faktiskt försvinner in i huset och värmer inte bara pannrummet.
 
Krilleman
Jag har också mina sprutsiolerade med lösull.

Lånade maskinen för detta hos bygghandeln där jag köpte lösullen.
 
OK OK känns som ett smidigt alt. gentemot Gullfiber typ.
 
A arvid53 skrev:
Har i min källare en 2 kubik ackumulatortank, platsbyggd. Tänkt bygga två väggar, för den står i hörn. Vad är effektivast att isolera denna med? Linda med gullfibermatta är inte något trevligt, annars funkar det. Har ca 25 cm till vägg på två sidor, (grunden). Så bygga träväggen längre ifrån tank, känns väl ingen mening med? Tanken är rund. Avståndet till tak ca: 45 cm. Alt. lösull, skivor, skum???
A arvid53 skrev:
Har i min källare en 2 kubik ackumulatortank, platsbyggd. Tänkt bygga två väggar, för den står i hörn. Vad är effektivast att isolera denna med? Linda med gullfibermatta är inte något trevligt, annars funkar det. Har ca 25 cm till vägg på två sidor, (grunden). Så bygga träväggen längre ifrån tank, känns väl ingen mening med? Tanken är rund. Avståndet till tak ca: 45 cm. Alt. lösull, skivor, skum???
Du kan se acktanken som en radiator där spillvärmen kommer huset tillgodo. Jag skulle nog dra fast en 45x45 på väggen på båda sidor av tanken. I denna skruvar du ett skivmaterial, 1200 högt. I ytterhörnet där skivorna möts sätter du en 45x45 till. Innan du sätter dit skivorna har du staplat en styv isolering runt tanken i en kvadratisk form. När du fått på de nedersta skivorna fortsätter du att isolera uppåt varpå du skruvar på nya skivor. Alternativt att du har öppet de sista 200 mm för att lägga på toppisoleringen. Men isoleringen måste vara tillräckligt bred och styv så att den står av sig själv. Om du vill ha ut lite värme i källaren kan du ta bort lite isolering upptill.
 
Tanken är rund. Bör man då skära i lämpliga trekanter i hörnen? eller kan det vara ett tomrum? Mina två sidor som är delar av min husgrund, består av huggen sten, så få fast 45x45 reglar är inte helt enkelt.
 
Har du möjlighet och plats mellan tank och vägg, sätter du in ecoprime, 1 dm av dito är detsamma som 1 m jord , blir som en låda runt med ett skal utanför och i trekanten som blir knuffar du ner vanlig rockvoll som tål mer värme än gullfiber, bara packa ner
 
J jonaserik skrev:
vanlig rockvoll som tål mer värme än gullfiber
Både stenull och glasull tål flera hundra grader. Mer än så borde det inte bli utanpå en acktank.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Jag har också mina sprutsiolerade med lösull.

Lånade maskinen för detta hos bygghandeln där jag köpte lösullen.
Har du något på betonggolvet? eller funkar det med lösullen mot betongen?
 
Krilleman
Tankarna står direkt på betongen, inbyggnadsväggen likaså. Sen bara sprutat ull. (y)
 
En tank direkt mot golvbetongen är inte bra , mycket skit och kanske fukt med blir det , mina tankar står på ishockeypuckar , dom tål ett bra tryck och jag kan spola rent under
 
Krilleman Krilleman skrev:
Tankarna står direkt på betongen, inbyggnadsväggen likaså. Sen bara sprutat ull. (y)
Ok, en viss fukt kan ju komma från plattan, tänkte kanske att det kunde medföra att isoleringen blev fuktig om den låg mot.
 
Krilleman
Det har jag svårt att tro i och med den enorma värmen.
 
Tack för svaren, då blir det att bygga igen, och få till lösullen. Ska bli spännande att se hur bra den kommer hålla värmen.
 
Krilleman
Min lösning håller det med att ladda tankarna fullt en gång i veckan för varmvatten sommartid.
Är det -20 ute så får jag ladda tankarna en gång varje dag.

Har två 1800L från strömsnäspannan. En "naken" och en med dubbla VV-slingor + förberedd solslinga som inte används.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.