Vet någon var man kan köpa en isskrapa till bilrutorna som är i metall (både "stommen" och själva bladet)? När jag var liten hade farsan en sån i Volvo 142:an och den var förjävla bra. Själv har jag bara hittat plast-trams som inte biter på isen utan bara gör mig förbannad :banghead: nu när det har börjat bli lite kallare. Skiten sviktar ju bara och bladet har blivit slött...
 
Korvgubbe
Kolla i din lokala skidbutik, där finns metallsicklor för att skrapa av valla med som borde fungera.
 
nikasp
Ajajaj tycker jag som bytt ruta efter bara ett år i Stockholmstrafiken (nytt stenskott men nu kör jag bara nån mil i veckan mot 40+ tidigare). Blästrad och dan på bara ett år. Att ge mig på med en metallskrapa är inte aktuellt. Ingen möjlighet att köra med kupévärmare eller varmköra så isen släpper lättare?
 
Om man undviker plastskrapor som ges som reklam eller bara kostar några kronor, så finns det bra plastskrapor. Tex http://www.swedishicescraper.se/ som är av acrylglas. Sen håller inte en isskrapa i evigheter. Liksom torkarbladen bör även isskrapan bytas ut regelbundet.
 
En obucklad metallskrapa repar inte glaset, sedan ska man ju inte hacka eller slå med den.
glas är hårdare än metallen, hur skulle våra hällar annars klara sig?
Vindruteskydd är klart bra om man orkade.

protte
 
  • Gilla
Carl_Elvis
  • Laddar…
prototypen skrev:
En obucklad metallskrapa repar inte glaset, sedan ska man ju inte hacka eller slå med den.
glas är hårdare än metallen, hur skulle våra hällar annars klara sig?
Vindruteskydd är klart bra om man orkade.

protte
Det finns ju även olika hårdheter på glas, vår häll är av "Ceran" från Schott vilket är väldigt hårt. Olika bilar verkar också ha olika glas, vissa blir väldigt fort repade av vanligt användande och andra påverkas nästan inte alls.

Jag håller på spåret om bra isskrapa, gillar den trekantiga varianten som heter något fyndigt och har gummi, hård gul plast och en räfflad sida för de värsta dagarna. Tror den tillverkas i sverige. Vill man köra på metallspåret borde väl en japanspackel fungera bra?
 
Tror ni verkligen det skulle ge repor, kommer inte ihåg att det skulle varit ett problem för farsan. Problemet var som värst igår när jag skulle ta bilen från pendlarparkeringen efter jobbet. Jag hade alltså kört dit, rutorna var skrapade och fina, ingen nederbörd hade fallit under dagen. Det som satt på framför allt vindrutan var då ett tunt lager av frost/is som väl kom sig av den lilla luftfuktigheten, en något uppvärmd ruta (inledningsvis) och att temperaturen dykt ner till minus 12. Det var omöjligt att få plastskrapan att få tag i det.
Ska kolla in den där sajten.
 
En spackelspade borde vara rätt lagom, en fin egg och samtidigt flexibel. Problemet med dem är att de rostar, så även de måste bytas ibland.

Annars, gör som jag: Kör med gratis reklamskrapor och byt ofta.
 
Spackelspade känns lite vekt, när man ska ta ordentlig isbark och orka åka omkring med flera olika...
Men den där Swedish Icescraper verkar ju genomtänkt. Julklapp till både mig och farsgubben kanske? Tack alla, för intressanta svar. Krama varandra i trafiken! ;)
 
Det där med glaskvalitén stämmer. Fick en helt ny bakruta och efter vintern var den repigare än alla andra rutor på byggbilen, som är 20 år gammal!
 
Finns ju deicer på macken, spraya på så tinar det.

Sent from my HTC Desire S using Byggahus
 
Hyrbilar i Kanada är utrustade med dj-kligt bra borstar/isskrapor med långt skaft.

Dom saknar nog några stycken... :cool:
 
Finns ju deicer på macken, spraya på så tinar det.
Instämmer! Jag har slut på den just nu, men den är suverän (ner till -15 eller så, sedan tenderar den att funka sämre). Så jäkla smidigt, bara starta motorn, börja med vindrutan och gå varvet runt bilen och spreja rutorna. Sedan är det bara att sätta sig i bilen, slå på vidrutestorkarna och köra.
 
Dessa deicer-vätskor, är det typ ren sprit/spolarvätska?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.