Hus från 2012 och det har nog aldrig varit så här kallt förut: - 24. I morse fylldes inte cisternen till wc på övervåningen på. Handfat och dusch är det inget problem med men vattenledningen till wc-stolen går en bit i kattvind som vi inte kommer åt. Kört med kupévärmare hela em och brassat på golvvärmen. Det är plaströr men kan de ändå frysa sönder?! Vad gör man - bara vänta ut? Eller ska man ringa nån slags jour?
 
Finns det möjlighet att stänga av vattnet innan röret går in till kattvinden där eventuell ispropp befinner sig, hade jag börjat där. Sen måste ni nog in i kattvinden på ett eller annat sätt för att komma åt det, annars är det nog bara att vänta på mildare väder. Men då kvarstår risken att slangen spruckit och kanske bara läcker så mycket att det blir blött i väggen men inte märks inomhus förrän skador uppstår inuti väggen.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Hm, det finns (vad jag kan se) ingen avstängning till bara badrummet. Då är det kanske vredet nere som stänger allt vatten till övervåningen isf.
Men om det är en liten läcka, snurrar inte vattenmätaren då, så man kontrollera det så?
 
D drömmenomlandet skrev:
Dammsug rören, lossnar typ direkt. Jag tog vanlig dammsugare och dammsög vid öppningen vid rören.

[länk]
Oj, verkligen? Verkligen värt att testa!
 
V Vaktislina skrev:
Oj, verkligen? Verkligen värt att testa!
Kändes verkligen så dumt när jag väl lyckades, tog bara någon minut. Råkade bli kallvattnet först och det smällde till och fullt flöde direkt. Varmvattnet började droppa på övervåningen och efter ett tag så blev det fullt ös
Lycka till
 
lämna kran droppande - både varm och kallvatten så länge det är svinkallt ute, det lilla brukar räcka för att förhindra ispropp igen då det är inflöde av varmare vatten hela tiden - allt handlar om man håller sig strax över 0 grader eller inte efter ledningen längd - är det 0.01 grad under 0 grader C så blir det ispropp så småningom...
 
D drömmenomlandet skrev:
Dammsug rören, lossnar typ direkt. Jag tog vanlig dammsugare och dammsög vid öppningen vid rören.

[länk]
X xxargs skrev:
lämna kran droppande - både varm och kallvatten så länge det är svinkallt ute, det lilla brukar räcka för att förhindra ispropp igen då det är inflöde av varmare vatten hela tiden - allt handlar om man håller sig strax över 0 grader eller inte efter ledningen längd - är det 0.01 grad under 0 grader C så blir det ispropp så småningom...
Just här var det bara vattnet till cisternen till wc som det frusit i och där är det ju svårt att få till droppande.

Men nu rev jag ut allt i klädkammaren intill (efter att jag legat vaken och bestämt mig för att göra en öppning till kattvinden därifrån) och längst in i hörnet var det faktiskt en 20X20 inspektionslucka. Rev ut isolering vid rören och blåste med hårblåsen. Dröjde inte många sekunder så började cisternen fyllas på!

Nu är det bara att hoppas att inget gått sönder. Men iom att det är rör i rör så borde ju ev läcka komma ut i badrummet eller i kopplingsskåpet i klk. Hoppas jag!!
 
  • Gilla
HeyJon
  • Laddar…
Kopparrör tål ofta några frysningar innan det töjt ut sig så att de spricker - och då borde det skvallra rör i rör i ändarna när det händer.

problemet nu är att säkra att det inte fryser igen då du har tullat 1 av de 3 kanske 4 frysningar som röret tål innan problem

är det helt i plaströr så klarar det fler frysningar
 
Plaströr är det som tur är! Har öst in mer isolering än innan och hoppas på att detta ska rädda rören…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.