Hjälp. Nu har det börjat töa all snö från taket. Och dräneringsrören har INTE töat. Det hör att vattnet backar tillbaka och allt sipprar ut vid knutarna.
Hur får jag upp den massiva proppen som verkar vara typ hela röret?
Innan det åker inne huset. Ligger 0,5 m snö hela taket och imorgon ska det tina igen, följt av regn hela onsdagen. Huset kommer att förstöras känns det som.

Vi har hällt i kokhett vatten men det smälter bara första 10 cm i röret, inget kommer ut i rätt ände.
 
Stuprännor är ingen hitt, rör är bättre.

En metod att tina är slang med varmvatten på ganska lågt flöde, det tar tid. För att hanterade det kommande år installerar du värmekabel som kan användas vid dessa tillfällen.
 
  • Gilla
bohebbe
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Stuprännor är ingen hitt, rör är bättre.

En metod att tina är slang med varmvatten på ganska lågt flöde, det tar tid. För att hanterade det kommande år installerar du värmekabel som kan användas vid dessa tillfällen.
Ok tack. Var hittar man sådan kabel?
Tacksam för svar🙏🏻
 
Värmeslinga tipsar jag oxå om, finns på många ställen, går kanske få ner en bit och sen hänger dom med när de börjar släppa
 
N Nyblivenhusägare123 skrev:
Värmeslinga tipsar jag oxå om, finns på många ställen, går kanske få ner en bit och sen hänger dom med när de börjar släppa
Men vilken typ av värmeslingor? Vart köper jag det?
Tack för svar
 
MrJay
L linnnordstrom skrev:
Men vilken typ av värmeslingor? Vart köper jag det?
Tack för svar
Finns att köpa lite överallt egentligen. Googla på Defrost Gutter eller LINOtherm.
 
wildeside
Det är nog bättre att manuellt aktivera dem de få dagar det är blidväder, snö på taken och is i rören.
 
wildeside
D Daniel 109 skrev:
Det är nog bättre att manuellt aktivera dem de få dagar det är blidväder, snö på taken och is i rören.
Ja för det är förbannat korkat att veta hur kallt det är i rören och kunna slå på alla värmekablar från dator/platta eller telefon😂 eller bara helt enkelt få till ett automatisk avfrostnings system.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.