Vi håller på och filar på ett områdesnät i vår lilla socken. (20 km fiber till 150 hushåll)

Eftersom de stora drakarna (läs Telia, mfl) tar ohemult betalt för sina tjänster så föddes tanken att själva agera ISP tillhandahålla http och smtp till medlemmarna.

År det någon här som vet vad som krävs i form av hw/sw mm?
 
Tycker det låter krångligt att börja på med o husera servrar för hemsidor o mail, borde det inte vara smidigare och enbart sikta på rena internet-accesser?
Sysslar inte er kommun med sådana saker så ni kan påverka dem att bygga ut sitt fibernät?
 
Tack för tipsen!

Jodå, vi jobbar på bred front och kommunen kan kanske komma med på något sätt, men som det är nu finns det inget. Vi är lite av pionjärer här.

De som bor i tätorter kanske har lite svårt att föreställa sig detta, men vi och många andra små orter står helt utanför bredbandsutbyggnaden. Dessutom försvinner ADSL och den fasta telefonen på många håll då Skanova plockar ner kopparnätet.

Vi har tex inte ADSL i vår telestation, men lyckligtvis 10 Gbit fiber :) sedan ett par dagar. Det finns emellertid INGEN operatör som är intresserad av att dra fiber vidare till stugorna här, så vi för gräva själva till en kostnad av ett antal miljoner. Och skaffa en operatör. Telia är villiga men inte speciellt billiga som sagt.
 
Jag reagerade just på att du ville ha serverdelarna, mail o http, det tycker jag verkar onödigt när man kan få det gratis på andra ställen.

Telia borde kunna erbjuda anslutningar utan anslutningsavgift, men då en lång avtalsperiod, typ 10 år.

Just på gotland kanske man är lite utanför andra operatörer än Telia o Kommunen.
Att ge sig på det själv känns oxå lite jobbigt, det är mycket prylar som skall supportas och fungera, och det blir en rejäl investeringskostnad.
 
Det är inte särskillt billigt att vara operatör tyvärr utan det krävs en del transmisionsutrustning för att nå såpass långt ut som ni vill. sen ska ni ha en anslutning mot Internet och betala trafik på den osv.

Tavelsjö gänget är en bra referens på några som har kommit långt. Generellt sett har västerbotten varit väldigt förståndiga rakt igenom.

Hr ni pratat med det lokala energibolaget? Vet inte hur det ser ut hos er men deras kabelgator/luftledningar kan vara bra platser att dra kabel på.

Det sämsta men billigaste är ju att utrusta telestationerna med ADSL men det ger ju inte så mycket prestanda
 
Tavelsjö ska jag definitivt ringa till.

Beträffande Gotlands Kommun och energibolaget (GEAB/Vattenfall) så har GEAB byggt upp ett kombinerat ADSL- och radiolänknät på ön på uppdrag av kommunen.

Vi som bor fritt kan få 2 Mbit/s via radiolänk :), men 98% av innevånarna i vår socken har varken radiolänk eller ADSL. Att få ADSL i telestationen är kört då Telia vägrar släppa in någon, och dessutom kommer ju kopparnätet att plockas ned i takt med att stolparna ruttnar.

Nu vill emellertid GEAB dra sig ur och kommunen har ingen egen kompetens. Det är mao upp till oss själva om något skall hända.

Att samförlägga fibern med 10 kV-nätet som ändå skall grävas är ett av två parallella huvudspår (det andra är att gräva själva), men det löser inte operatörsproblematiken.

Men f-n den som ger sig. Här kommer det att bli 100 Mbit/s på ett eller annat sätt. :cool:
 
Om telia vill eller inte när det gäller DSL utrustning är en lite sekundär fråga iom den reglering som finns. Ni kan smälla upp en liten bod brevid och koppla in er DSL utrutning där. Telia/Skanova är sen skyldiga att (mot en fastslagen ersättning) koppla in er mot kopparnätet. Detta hanteras i den så kallade LLUB regleringen. Vill du sätta dig in i detta så rekommenderas ett besök på PTS websida.
 
OK, bra att veta. En potentiell reservlösning för alla i socknen, utom mig själv då jag givetvis har lyckats bosätta mej dryga 8 km från telestationen..
 
Är kopparn hyffsad så når du dit med :) förvisso får du räkna med 256-512Kbit området men :).

Det som brukar vara knöligare är att få fram var Kopplingsskåpen sitter.
Som nätet är byggt så har du ju stationen som översta nivå. Därifrån går det kablar ut till kopplingsskåp, från dessa har man sen abbonentledningar. (att man sen delar den fysiska kabeln är en anna sak ;)).
Vad man i teorin i alla fall kan göra är att ställa en liten kur vid kopplingsskåpet och dra fram fiber dit. På så sätt kan man komma närmare abbonenten och därmed köra med bättre fart med både adsl och vdsl utrustning. Dock vet jag inte om tjänste och produktfloran är klar och reglerad här men det vet PTS :)
 
Hej,
det finns lite olika sätt att lösa ert problem på. Dock låter det som ni har goda förutsättningar att få ett bra kommunikationsnät iom att ni är beredda att investera egen tid. Det finns som påpekat av andra tidigare bra exempel i västerbotten, men det finns fler, bl.a. utanför Kungälv och nånstans i hallandstrakten tror jag. Det är i praktiken uppenbart sedan länge att en fiberoptisk utbyggnad på landsbygden (fiber to the home - FTHH) inte kommer att ske av "marknaden" (läs: komersiella operatörer). I den bredbandsproposition som nu förvisso inte fick några pengar så stod det en hel del om lokala fibernät som byggs av byalag eller liknande som en del av lösningen. Västra Götalandsregionen har t.ex. med detta som en del för sin bredbandsstrategi.

Ni ska absolut inte ge er på en hybridlösning som innebär att ni använder koppar sista biten till fastigheterna som någon föreslog, det kommer ni bli besvikna på; kapacitetsproblem och dåligt underhåll av kopparnätet. När Skanova/Telia inte finner det lönsamt att lappa och laga kopparn erbjuder man istället en sk. "fast GSM-telefon" och klipper ner kopparn och då står ni där utan förbindelse sista biten till den/de abonnenterna. Detta har de all rätt att göra, det är fastslaget i domstol.

Iom att ni har en stamfiber inom räckhåll så är det möjligt för en kommunikationsoperatör att hyra kapacitet eller svartfiber i den, den måste nödvändigtvis inte vara Telia om det nu är de som äger den. Egentligen är det bättre om det är Telia, för de är i praktiken mer tvingade än andra att släppa kapacitet till andra.

Om möjligt så sträva efter att ni håller er till den fysiska infrastrukturen, dvs kanalisationen och fiber. Ni sluter sedan avtal med en kommunikationsoperatör som "lyser upp" fibern men denne bör helst inte erbjuda egna tjänster (internet) utan låter er abonnenter välja bland ett antal av dennes tjänsteleverantörer. Iom att dessa operatörer har många nät knutna till sig är kundbasen stor för deras tjänsteoperatörer och därmed skapas en bra (pris)konkurrens för tjänsterna oavsett den geografiska spridningen på kunderna. På kommunikationssidan är det av praktiska orsaker svårt att skapa konkurrens. Detta liknar konstruktionen för elnätet. Du har en given leverantör för elnätet medan du fritt kan tecka elavtal för själva energileveransen.

Kommunen är en bra spelare i detta, även om de inte ämnar bygga själva så bör de kunna hjälpa er på lite olika sätt. Vissa kommuner/energibolag gör som så att de skänker rör och kabel mot att den grävs ned av lokala krafter och att kommunen/energibolaget sedan äger nätet. Hursomhelst så är en kontakt bra.

Förutom att ta kontakt med andra lokala nät och kommunen så är mitt tips att du tar en kontakt med Svenska stadsnätsföreningen (icke att förväxla med Svenska stadsnät AB!), de är en branschorganisation för de flesta stadsnätsägare och leverantörer och har ett stort kontaktnät. De är är väldigt bra att ha och göra med och de vet vad de pratar om och borde kunna ge dig lite tips och kontakter att prata vidare med.

Att lägga kanalisation är inte rocket-science men det finns en del att ta hänsyn till ändå om det ska bli bra. Förarbetet är väl investerad tid. Samförläggning minskar troligen era kostnader, men du skrev att det var för 10kV och då når ni inte fastigheterna antar jag.

Jag jobbar med den här typen av frågor så du får gärna PM:a mig.
 
mexitegel skrev:
Iom att ni har en stamfiber inom räckhåll så är det möjligt för en kommunikationsoperatör att hyra kapacitet eller svartfiber i den, den måste nödvändigtvis inte vara Telia om det nu är de som äger den. Egentligen är det bättre om det är Telia, för de är i praktiken mer tvingade än andra att släppa kapacitet till andra.
Tänkte igentligen skriva en lång historia, men nöjjer mig med att konstatera att uttalandet om att TELIA är tvingade till att släppa kapacitet till andra är felaktigt.. Det var längesen det funkade på det sättet. Om man nu är insatt borde man ju veta vad Skanova är, och vad PTS tvingar dem göra.
 
I princip så är väl hela jäkla Västra götalands nät uppbyggt av EU-pengar om jag inte minns fel?? Det fick väl i princip kosta vad det ville att få fiber till vatenda håla och ö.
 
Fresve: Jag vet inte vad EU-pengar har med saken att göra? Huruvida det är så med deras (Västra Götalandsregionen) nät eller ej har jag ingen aning om. Kopparnätet är döende därav att jag anser det tokigt att använda det som bärare i detta fallet.

Jag använde mig av Telia slentrianmässigt istället för Skanova, jag ber så hemskt mycket om ursäkt men eftersom långtifrån alla är insatta i uppdelningen så är Telia det som jag tror de flesta förstår.

Såvitt jag vet så gäller kravet på Skanova fortfarande, men du får gärna upplysa mig och oss andra om detaljerna om så inte är fallet.

Hursomhelst så underlättas ju mycke_nu's anslutning mot omvärlden sannolikt genom nämda fiber oavsett vem som äger den. För Skanova bedriver ju sin verksamhet på komersiella grunder, och finns det en affär i att hyra ut den så är det ju inget problem. Något annat har jag aldrig varit med om, när man väl får tag i rätt person.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.