Hej
Har beställt tilläggsisolering av min vind där ett ventilatinsystem precis har installerasts. Bjälklaget har höjts 35cm för att rymma 30cm lösull. De kommer nästa vecka och sprutar in isoleringen. Pratade med en granne i helgen som jobbar med garanti ärenden på JM bygg och han varnade mig för glasull då denna är väldigt flyktig, dvs har man stora luftspalter och bra drag på vinden så blåser glasullen lätt iväg och bildar drivor på vinden.....

Han sa att han hanterade just sådana problem på JM bygg där man gått från stenull till glasull och byggt med samma teknik gällande luftspalter mm. Nu fick de minska ner luftspalten på de hus där detta problem uppstått för att minska draget.

Jag har bara 2cm luftspalt på ena långsidan så han tror inte att jag kommer få något problem med detta. Jag har dock tänkt lägga ca 30kvm golv på min vind (103kvm) då isoleringen är lagd för att kunna använda det som förvarings utrymme. Han sa då att det räcker nästan med att man bara går förbi lösullen så kommer det att yra runt......Han förordare stenullen istället.
Jag börjar nu tveka om jag ska välja annan lösull istället.
Någon som har haft dessa problem med glasull???
 
Redigerat:
Jag pratade med den leverantör som jag beställt isolering av och tog upp frågan om dess flyktighet. Han lugnade dock mig och sa att ser jag till att luftspalten sträcker sig minst 10cm över isolerinegn så blir det inga problem. Inte heller att röra sig på golvet på vinden kommer att påverka isoleringen.

Tänker nog köra glasullen i allafall.

Tacksam för Era synpunkter ändå. Det är trots allt en vecka kvar tills de kommer och isolerar så jag har ju tid att ändra mig.

Någon kanske vill veta var kalaset kommer att kosta mig??
Beställt fårn ABIS i Täby.
100kvm vindsyta med 30cm Isover kostar 14600kr, då kommer de hem och sprutar in det.
Jag själv har byggt upp luftspalter och sager och gångbryggor centralt på vinden. Lite läkt och 14 skivor oljehärad board (99kr/st) gick det åt.
Bjälklaget 220X45, 33kr metern och jag har lagt ca 40meter. (Ca 1/4 av vindsytan får ett golv på ca 4 X 5 meter, sen blir det bara en central gångbrygga över resten av vinden)

Total kostnad: Isolering 14600kr plus resten ca 3000kr.
 
Räkna med att lösull kommer att säcka ihop på ca. 2 år. Då skall du kunna förbättra isoleringen med att fylla på mera. Iakta detta när du lägger golvet till förvaringsutrymmet..
Du täcker in ventilationsrören med lösull, visst?. När ullen tätnar och ytan sjunker, kommer det att glida av de hala rören. Lägg därför tunn glasullmatta / eller stenullmatta) som är ca. 25mm tjock över rören i ca. 0,5m bred remsa (alltså i rörets riktning) denna matta hindrar att rören blir helt synliga (oisolerade) om ullen sjunker och rören ligger lite högt.
Det räcker inte med lite luftspalt och bara 10 cm ovanför ullen, Du kan aldrig göra vindskyddet för bra. Jag har egna erfarenheter med att lösullen flyger runt på vinden pga. att de pappskivorna som byggaren använde som "spoiler" inte räckte till.
 
Ok! Vad jag förstår så lägger de på lite extra lösull då de sjunker med tiden. Jag beställde 30cm och har plats för 35cm upp till de nya golv bjälkarna. Tänkte sedan spika i hop spont i lagom stora bitar och lägga dem löst på bjälkarna på det förvaringsutrymme jag tänkte ha. Då blir det lätt att flytta dem om jag måste läggaga på lite mer lösull om några år.

Hur mycket sjönk din isolering efter 2 år?
 
Kimmow,har nog inga privata erfarenheter av den typen av isolering misstänker jag. :)

Dock har han nog mängder med yrkes erfarenhet.

Men det är normalt att man när man sprutar på lösull att man lägger på en viss % satts för att det just sätter sig. Det är något som isoleringstilverkaren brukar skriva hur många % man ska lägga på. Så det kan nog varejera lite från tillverkare till tillverkare..
 
Tyvärr byggde jag huset mitt före jag lärde mig någonting alls om isolering. Litade blint på huspaketleverantören. Där ingick sk. blåsull 40cm gjord av cellulosa på vinden och det lät ju bra. Efter 2 år var det 35cm kvar och rören var delvis synliga samt samlade kondens som ran ut från inblåsningsventilerna i ett par rumm. Så jag beställde mera blåsull, 10cm denna gång och täkte rören med ovannämda knep. Efter 15 år är det nere vid 35cm igen och bergullsmattan hindrar ullen att glida ner längs rörytan. Rören ligger onöjdigt högt dessutom, men vad kan man göra åt det nu? Det är bra att du förbereder golvet för påfyllning av ull. Besök vinden sedan när det blåser hårt för att se om ullet vill flyga runt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.