Hej,

Jag undrar vad detta är för isolieringsmaterial runt några rör som vi har i vår idrottshall där vi spelar bl.a. squash. Hela biten ser ganska ny och modern ut men ville bara höra med er vad ni tycker?

Hoppas att det går att se tillräckligt mycket på bilderna.

Isolering av rör i tak syns med öppen isoleringsmatta och vita rörklämmor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit omslutning med synlig stenullsisolering runt rör i en idrottshall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh,
Karl
 
hej, ser ut som gullfiber
 
Rockwool.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
...och det ser inte ut som asbest om det var det du var orolig för.
 
  • Gilla
lordi
  • Laddar…
Magnus E K
Men om det även finns böjar och avstick som ibland träffas av squashbollar kan det vara lite obra.

Och oavsett eventuellt farligt material tycker jag att det borde vara någon typ av mekaniskt skydd (metallbur?) runt rörinstallationer i en bollhall.
 
Om all isolering ser ut så här, och med "plastplåt" runt om, så finns det ingen asbest, om det nu var det som oroade.
Det här är modern isolering.
 
Mineralull med nåt plastmaterial runt (uppsatt minst 25 år efter att asbest förbjöds).
 
Magnus E K
Håller med om att själva plasten ser modern ut (fast inte så ny som 2007 väl?) men inte installationen som helhet. Vredet som syns är t ex likadant som i min källare från -63.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Håller med om att själva plasten ser modern ut (fast inte så ny som 2007 väl?) men inte installationen som helhet. Vredet som syns är t ex likadant som i min källare från -63.
Plasten ser likadan ut idag som den gjorde 2007. Den finns i lite olika nyanser och kulörer.

Ventilen är äldre, det stämmer. Troligen har man vid något tillfälle byggt om eller renoverat och då tagit bort den gamla isoleringen. Det är inte ovanligt att man sanerar bort gammal asbestsiolering och ersätter med ny.
 
Hej!

Tack för alla era svar, det är lugnande att höra att det troligtvis inte är asbest.

Dessa rör är uppsatta i taket i hallarna mellan de olika spelbanorna, så det är inga bollar som (i vanligt fall) flyger omkring just där. Hela anläggningen befinner sig i ett slags källare/souterräng.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.