Troligen att man inte inte isolerar så tjockt som man skulle göra för full varmhållning
 
Mats skrev:
Troligen att man inte inte isolerar så tjockt som man skulle göra för full varmhållning
Väcker liv i en gammal tråd :)

Man menas med det? Att det kommer att kosta rätt mycket pengar att hålla garaget varmt?
Är garaget isolerat, men inte gjort för att värmas upp?
 
Det är ju alltid en avvägning mellan kostnaden för uppvärmningen kontra kostnaden för isoleringen.

Tänker man hålla tex 5-10 grader inomhus den mesta tiden av det kalla halvåret och bara värma upp till +20 när man är där som tex i en sommarstuga så kan det vara betydligt billigare att betala mer för värmen de gångerna kontra att stoppa i mer isolering så att man får ner vämekostnderna för att hålla +20 hela tiden.

Utan att ha sett specarna på just den satsen så är det en gissning
 
Jag ska bygga ett Björkliden garage med måtten 705x965. Jag kommer att välja att ha det isolerat med deras isolersats. Så här står det ang den på deras hemsida:

"För de kunder som vill isolera garaget levererar vi en isoleringssats. Denna består av 95 mm isolering. Gipsskivor för beklädnad invändigt. Till innertaket levereras lösa gipsskivor och glespanel. 120 mm isolering. Byggfolie till väggarna och taket. Isoleringen levereras i plastade paket. Isoleringssatsen är beräknad för garage under +18 grader utan värmekälla."


Jag kommer inte att ha det fullvarmt, men tänkt att ha runt 15 grader i garaget året om. Räcker deras isolering för det utan att det kommer att dra iväg med värmekostnaden?
 
En sak till att tänka på är dörrarnas klassning, det är inte bara att isolera mera eller höja värmen eftersom dörrarna troligtvis inte har den klassningen. Däremot så är det nog inga problem med att kortvarigt någon eller några dagar att höja värmen för att vistas där.
 
cecar33 skrev:
En sak till att tänka på är dörrarnas klassning, det är inte bara att isolera mera eller höja värmen eftersom dörrarna troligtvis inte har den klassningen. Däremot så är det nog inga problem med att kortvarigt någon eller några dagar att höja värmen för att vistas där.
Nu pratar vi inte om fullvärme, utan endast underhållsvärme, ca 15 grader.

Garageportarna är isolerade, fönstren är 2-glas energi och förrådsdörren isolerad. Dock så vet jag inte hur mycket isolerad den är. Men det är nog ingen större fara. Utan frågan är om isoleringen är tillräcklig för 15 graders underhållsvärme utan att få för höga elkostnader.
 
Redigerat:
Jag tycker inte att 95mm i väggarna o 120 i taket duger till +15grader, möjligen+10
Lägg i lite tjockare, så blir det billigare att hålla det uppvärmt. (140 vägg + 170/195 i taket?)

//AA
 
De flesta garagetillverkarna erbjuder samma tjocklek på vägg och tak och samma tjocklek på isoleringen. Känns som rätt mycket bök för att extra isolera garaget. Kanske får nöja mig med +10 grader då.

Vad är den mest kostnadseffektiva värmekällan för ett +10 garage? Luftvärmepump antar jag? Någon speciell modell eller tillverkare?
 
När jag fick offerten märkte jag att de två fönstren på väggen var isolerade tvåglas fönster, men det halvmåneformade fönstret under taknockeln var oisolerat. Smyger det ur mycket värme genom det? Storlek 100x50.
 
Det sitter väl ovan den isolerade/uppvärmda utan?
 
Det är oklart. Det står bara att isolering för tak medföljer samt lösa gipsskivor för tak. Vet inte exakt hur isolering och innertaket kommer att sitta.
 
Det är nog inte ryggåstak i garaget?
Och således isoleras bjälklaget.

Halvmånefönstret är 'rekvisita' mao. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.