Jag håller på att projektera vår blivande ovanvåning på vårt hus som är byggt i slutet av 80-talet.

Vi har 29-graders takstolar på huset så det blir inte en "fullvärdig" ovanvåning men löser problemet med saknade rum.

För att inte krympa för mycket på innermåtten på ovanvåningen har jag en ide om att isolera 145+70mm isolering i snedtaket och något mer om det går i taket (endast 600mm brett tak).

Tacksam på synpunkter om det kommer att bli "kalldragit" på vintern och bastu på sommaren :).

 
Jag tycker definitivt att det är i tunnaste laget. 300 är minimum i tak om ni ska ha ett behagligt klimat och inte alltför dyr uppvärmning.
 
håller med Lastkaj.. mini 300 mm..
 
Jo jag förstår också att det är bra att lägga in runt 300mm isolering.

Jag har dock läst att rekommenderat U-värde ligger på 0,2 - 0,25.

Jag har försökt att räknar ut u-värdet för 145+70mm isolering i snedtak med betongtakpanna och med träandelen ~5%. Jag får då ett u-värde på 0,19-0,20 (enligt den information jag har).

Dagens konstruktion i mitt hus har ett u-värde på 0,2.

Det var på dessa grunder som jag funderade över isoleringen och om det fanns någon som har liknande konstruktion hade det varit intressant med kommentarer m.m.

Vil absolut inte vara stroppig utan jag är bara ute efter information om olika isoleringstjocklekar m.m. :)




 
ahha..! Bra..! Det är inte alltid lätt att räkna på U-värden..

kollar lite på STEM.SE

http://www.stem.se/WEB/STEMEx01Swe....6DAD0024AB95&WT=Energikonsument.Isolering

"När du bygger nytt lönar det sig att isolera ordentligt eftersom en tilläggsisolering i efterhand blir mycket kostsam. Vid nybygge bör ytterväggar ha ett U-värde på 0,16. Vindbjälklaget bör ha ett U-värde på högst 0,1 och markplattan (grunden) bör ha ett U-värde på högst 0,2."

Förvisso är det vid nybyggen.. men det är väll lite det man efter strävar..

Jag skulle göra som så.. Vad är enklast/effektivas.. 0,1-0,2... är ju ingen större skillnad anser jag..
Men det är klart i längden så blir det ju en del skillnad..

Själv så kan jag bara drömma om dom värderna.. ;)

 
Skillnaden är faktiskt 100% bättre eller 50%sämre beroende på åt vilket håll du ändrar. Stor skillnad i mitt tycke.
 
jo.. men det beror ju på vad skillnaden i $$$ blir i slut ändan & om det är praktiskt genomfört bart/värt det..
 
Per-Erik skrev:
jo.. men det beror ju på vad skillnaden i $$$ blir i slut ändan & om det är praktiskt genomfört bart/värt det..
Jasså du menar att det skall vara praktiskt och billigt också..... o f.n då är det en annan femma:)
men skillnaden är fortfarande stor.
Så niclasR se efter vad du har i väggar och tak idag och se om du kan gå på minst det. Då har du inte försämrat
förhållandena ialafall.
 
Jag vet att jag idag har 145+45 i väggar och 220-230 lösull i taket.

I och med att jag inte har en "fullhöjdsvind" så har jag lite begränsade möjligheter att ha tjock isolering.

Sen är det så att jag ska försöka ha in en ny trappa upp till ovanvåningen också. I och med detta så siktar jag på att ha ~1,9 i höjd när man kommer upp på ovanvåningen (sista steget av trappan).

Jag tror nog att det får bli 145+70 eller möjligtvis 145+70+45 för min del.



 
För vår del blir det 260 mm Ekofiber i taket till tillbyggnaden (175+45 i väggarna). Av samma anledning - snedtak sätter begränsningen. Men det blir garanterat bättre än i det gamla timrade huset, så vi blir nog nöjda. Man kan ju alltid ha mer... Men att sätta upp generella nybyggnationskrav, utan att ta hänsyn till huset i  övrigt (inte minst bef. värmesystem), tycker jag blir fel. Bygger man däremot helt nytt kan isoleringen styra måtten på huset ist. för tvärtom.
 
Jag har försökt att räknar ut u-värdet för 145+70mm isolering i snedtak med betongtakpanna och med träandelen ~5%. Jag får då ett u-värde på 0,19-0,20 (enligt den information jag har).
Bra att du räknar på detta sätt. Ha dock i åtanke att beroende på hur du räknar så får du olika värden.
- Har du räknat med alla köldbryggor?
- Har du räknat med alla ställen där isoleringen inte kommit åt ordentligt?
- Är isoleringen packad (luftad) på ett korrekt sätt?
- Etc

Har du räknat på rätt sätt så är det lugnt, men oftast gör man fel här vilket betyder att isoleringen blir för tunn.
 
lastkaj skrev:
- Har du räknat med alla köldbryggor?
- Har du räknat med alla ställen där isoleringen inte kommit åt ordentligt?
- Är isoleringen packad (luftad) på ett korrekt sätt?
- Etc
Jag har räknat på att jag har 145mm skivor mellan takstolarna och sedan 70mm skivor "korsande", så de köldbrygger som blir i denna konstruktion är medtagna.

Angående om isoleringen inte ansluter 100% överallt vilket det så klart aldrig gör i verkligheten hittade jag en faktor på 0,01 i reducering.

Vad menar du med att isoleringen är packad?


 
Vad menar du med att isoleringen är packad?
Isolering kan tryckas ihop - då får den sämre isoleringsförmåga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.