Staffans2000
Hejsan mannar!

Jag håller på att renovera magneten till min BSA B33, eftersom den äldre kondensatorn har en kort livslängd. Därför skall jag konvertera till en ny typ som kan bytas utan att behöva lämna in rotorn för renovering.

Efter att ha delvis skadat isoleringen runt den gamla kondensatorn som skulle bevaras, undrar jag om det finns elisoleringsmassa "på tub" som kan ersätta den skadade delen.

Skadad kondensator från BSA B33 på tidning med text och mässingsdel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis demonterad magnet från BSA B33 med synlig skadad isolering runt en kondensator monterad i en mässingsram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är alltså den svarta bakelitfyrkanten, som behöver repareras. Men eftersom den skall tryckas in i mässingsdelen är isoleringsförmågan viktigast.

BikerStaffans
 
  • Delvis skadad isolering på en bakelitfyrkant vid renovering av BSA B33 magnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad bakelitkondensator och mässingsdel från en BSA B33 motorcykel under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
Gjutepoxi borde funka perfekt. Du kan tillverka en gjutform i modellera. Tillsätt svart pigment så blir det nästan som originalet.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.