Hej

Håller på att riva upp golvet i ett hus byggt 1960. Golvet är originalgolv i vardagsrummet och är ca 25 mm tjockt och självbärande. Ligger bara på löst ditlagda reglar som man lagt kilar under för att få rätt höjd. Efter nästan 50 år har saker o ting rört sig lite och det knarrar en hel del numera. :)
Tänkte vara ordentlig och ordna detta innan jag lägger nytt golv.
Men, till frågan, under det gamla golvet har man isolerat ner mot källaren med någon vit ull. Vi har hittills antagit att detta rör sig om glasull, men efter en kompis fundering så blev jag lite tveksam och fundersam själv. Kan denna ull innehålla asbest? Och finns det isf något kännetecken för om det är så?
Har bilder som jag kan lägga upp ikväll.

Mvh
Niklas
 
Även om det är asbest så gör den ju ingen skada där under. Låt den va.
 
MaZtoR skrev:
Även om det är asbest så gör den ju ingen skada där under. Låt den va.
Som jag skrev, golvet är rejält öppnat! Liksom lite sent att säga "låt den va"....


Letar fortfarande i kartonger efter USB-sladden till kameran, återkommmer med bild!
 
Såja, här är tre bilder:

019cz5.th.jpg 022oq6.th.jpg 023rp7.th.jpg
 
Skulle tippa på glasull, den gamla varianten, som kliar och svider något oerhört. Jag har rivit ut liknande ur vårt 50-tals badrum, fast med pappersbaksida. Handskar och andningsmask anbefalles!
 
Rekommenderar tom dubbla handskar till det. Diskhandskar i gummi eller liknande plus engångsoverall underst och sen ett par vanliga handskar ovanpå.
 
Tack för hjälpen!

Verkar som jag kan lägga min asbest-noja bakom mig. Jag tänker inte riva ut eller ens plocka i isoleringen överhuvudtaget. Men jag blir tyvärr tvungen att pilla in lite extra stöd till de flytande golvreglarna, men det gör jag försiktigt och med handskar på.
Sen ska locket på för gott :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.