Hej,
Bygger nyckelfärdigt hus med vidbyggt garage. Garagedelen gör dock ej byggarna klart förutom vädertätt och tanken är att jag ska färdigställa invändigt.

Har dock stött på ett litet bekymmer ovanför garageportarna.
Hammarbandet täcker ju mina möjligheter att isolera som i väggarna (45+195+45).
En 45mm går ju att få in relativt enkelt men 195an känns ju omöjlig.

Hålsåga i hammarbandet och trycka in lösull själv eller?
Någon som har ett fiffigt förslag? :)

ps. Första gången jag bygger själv så jag är motsatsen till proffs :)

Tack på förhand
 
  • Inomhuskonstruktion, oskyldade trätakbjälkar, OSB-väggpaneler, stegar, genomskinlig plastfolie, ofärdigt rum, byggarbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F fieldstreams skrev:
Hej,
Bygger nyckelfärdigt hus med vidbyggt garage. Garagedelen gör dock ej byggarna klart förutom vädertätt och tanken är att jag ska färdigställa invändigt.

Har dock stött på ett litet bekymmer ovanför garageportarna.
Hammarbandet täcker ju mina möjligheter att isolera som i väggarna (45+195+45).
En 45mm går ju att få in relativt enkelt men 195an känns ju omöjlig.

Hålsåga i hammarbandet och trycka in lösull själv eller?
Någon som har ett fiffigt förslag? :)

ps. Första gången jag bygger själv så jag är motsatsen till proffs :)

Tack på förhand
Sådana utrymmen brukas isoleras under konstruktionen. Det går inte att skruva bort nedre regeln och skjuta upp isolering, för att sedan skruva dit regeln igen?

Edit. Eller om du kommer åt från utsidan innan panelen är på. Lossa vindduken peta in isoleringen.
 
  • Gilla
fieldstreams
  • Laddar…
Tomture61
Ja , när man inte bygger själv eller har "halventreprenad" så kan det bli tokigt .
Att såga hål i bärande delar låter drastiskt .
En jobbig väg kan vara att lossa ytterpanelen ovan porthål .
Det liggande hammarbandet har ju lite mindre bärande funktion så hålsåga där kan vara ngt .
Vet dock ej hur stort hål du kan få till just där .
Lyssna även med arkitekten till garaget om det är lämpligt att försvaga den stående regeln .
 
  • Gilla
fieldstreams
  • Laddar…
Den liggande regeln tar i stort sätt ingen last, utan det är den stående regeln i hammarbandet som tar lasten ut till de stående reglarna i väggen. Är man orolig av sig kan man fästa någon extra regel i hammarbandet ner till golvet medans man skruvar bort den liggande regeln.
 
T Tompafix skrev:
Sådana utrymmen brukas isoleras under konstruktionen. Det går inte att skruva bort nedre regeln och skjuta upp isolering, för att sedan skruva dit regeln igen?

Edit. Eller om du kommer åt från utsidan innan panelen är på. Lossa vindduken peta in isoleringen.

Jo, precis! Men i detta fall verkar det helt enkelt ha missats.
Utsidan kan absolut vara en idé dock sitter redan panelen uppsatt. Men går väl att lossa antar jag.

Ska snacka med snickarna för att höra hur det är tänkt. Har bra kontakt med dem så det är inga konstigheter på det sättet. Tack för svaret!
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Ja , när man inte bygger själv eller har "halventreprenad" så kan det bli tokigt .
Att såga hål i bärande delar låter drastiskt .
En jobbig väg kan vara att lossa ytterpanelen ovan porthål .
Det liggande hammarbandet har ju lite mindre bärande funktion så hålsåga där kan vara ngt .
Vet dock ej hur stort hål du kan få till just där .
Lyssna även med arkitekten till garaget om det är lämpligt att försvaga den stående regeln .

haha, jo ibland blir det lite tokigt. Då jag beställde garaget oisolerat och inte kan något själv så smög sig detta fel in. Man kan ju resonera att byggarna borde uppmärksammat mig på detta, menmen, sånt som händer.
Dom är grymma och jag är jättenöjd.

Ska snacka med dem om att hitta en lösning på problemet.

Tack på förhand
 
Uppdatering:

Gick bra att lossa den övre "regeln" ovanför porten och isolera.
Den hade ingen bärande funktion utan den bärande delen var högre upp i konstruktionen.

Så allt gick bra och relativt smidigt :)
 
  • Gilla
Tompafix
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.