Hur mycket isolering kan man ha i en stuga som kallställs på vintern, om man tänker vanlig isolering?
Vindduk på utsidan, vad använder man inåt för plast går ju bort
 
Varför går plast bort?
 
Är väl inget bra med plast i väggarna när man kallställer? Har ingen el och ev endast en lite kamin
 
BigR
Ångbroms kan man använda som alternativ till plast på insidan. Det finns lite olika varianter, bison, isover m.fl. men dom utlovar väl alla att vara i det närmaste lufttäta.
 
Funderar på 45x90 i stommen med 45x45 på utsidan, och en regel/ bräda på insidan för att få ett typ installationsskikt.
Windy på utsidan och nån form av ångbroms på insidan för installationsskiktet.

45x165 i golv och tak.

Tanken är att man ska kunna vara där några helger varje vinter och då blir det ju kallställt mellan, finns varken el sol eller något annat som uppvärmning.

Tror ni det funkar med den isoleringen osv?
 
Cellulosa är bättre för det ändamålet. Bör inte göra så stor skillnad i pris. Då kan du skippa bromsen invändigt och bara köra panel/gips direkt eftersom det är så tunn vägg
 
nino nino skrev:
Funderar på 45x90 i stommen med 45x45 på utsidan, och en regel/ bräda på insidan för att få ett typ installationsskikt.
Windy på utsidan och nån form av ångbroms på insidan för installationsskiktet.

45x165 i golv och tak.

Tanken är att man ska kunna vara där några helger varje vinter och då blir det ju kallställt mellan, finns varken el sol eller något annat som uppvärmning.

Tror ni det funkar med den isoleringen osv?
Jadå, det kommer fungera bra. Men att få upp värmen i ett helt utkylt hus kan ta ett tag, rätt mycket massa som skall värmas upp. Nu verkar det ju vara ett trähus med reglat trägolv så det blir ju ett relativt lätt hus. Nackdelen är att det kommer bli mycket fuktigt när du börjar värma upp ett hus som varit kallställt en längre tid. Detta eftersom alla organiska material kommer att ha buffrat fukt. Organiska material, trä t.ex. strävar alltid efter att hamna i jämnvikt med luftens fuktighet. På vintern är den relativa luftfuktigheten generellt väldigt hög. Oftast över 80%, i södra sverige kan den långa perioder vara över 90-95%. Träs jämviktfuktkvot vid 90% relativ luftfuktighet är strax över 20% och vid 80% luftfuktighet ligger den kring 16%.

Värmer du upp luften så kommer du automatiskt sänka luftfuktigheten då varm luft kan hålla en mycket större andel vatten i ångfas (det är därför det kallas relativ luftfuktighet).
Ett ex. -5 gradig luft med RH på 90%. Värms denna luft upp till 20 grader så kommer RH hamna på extremt låga 17%. Det ger en jämnviktsfuktkvot i trä på endast ca 4%.

Dock reagerar trä väldigt långsamt på förändringar i luftfuktigheten. Träet i ditt hus kommer kallställt ligga kring 16-20%. När luften värms upp kommer träet börja torka (det vill hamna i jämnvikt med den nya mycket låga luftfuktigheten). Alltså fukten vandrar ut ur träet och gör att luftfuktigheten höjs.

Detta kommer yttra sig i imma på fönsterrutor och liknande. Det tar nog åtminstone några dagar innan det allra värsta har torkat ur.

Lång utläggning, men ett kallställt hus som värms upp periodvis kommer få ett stort ångtryck inifrån och ut i väggen vid uppvärmningstillfällena. Betydligt större än ett hus som alltid hålls uppvärmt får. Därför skulle jag rekommendera plast i dessa väggar (ja, jag vet att det är lite mot vad som rekommenderas).
 
Ja att det tar ett tag är jag medveten om, men det är inte så stort 2.5x3.1m i första skedet.
Har ca 10min dit så jag kan elda dagen innan jag ska dit.


Hmm synd att det går åt så jäkla mycket spån annars skulle jag isolerat med det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.