Hej på er.
jag och min sambo har ett problem nu när vi ska bygga nytt hus.
det är så att byggaren som ska bygga vårt hus vill inte sätta utegips eller annan platta mellan isoleringen och cellplasten(putsat hus alltså) utan säger att det räcker att sätta upp 100mm cellplast istället för gips i mellan.
blir inte det lite ostabilt med tanke på sprickor i fasaden
och dyl eller? ???

vore tacksam om nån kunde upplysa mej lite mer om det är någon som har någon erfarenhet om detta
 
Hej!

Hade själv inte godkänt det. Tycker du skall ta ett snack till med byggaren. Går inte det bör du kolla med leverantören av putssystemet o kolla vad de säger. Att putskonstruktionen skulle påverkas av rörelserna i regelverket (utan gips) låter rimligt i mina öron - gips är ju ett dött material.

Hur som helst är det ju du som bestämmer, det är väl inte han som betalar?

lycka till:)
 
Någon form av sidostabilisering borde det ju finnas annars e man ute på isen... Personligen skulle jag kör GU-skiva och sen iso puts.... Men jag kan inte säga att det byggaren gör är fel... Sprickor pga rörelser är nog iofs inte något större problem vill jag nog påstå, men det är dumt å chansa så degar du kalaset så beställ GU-skiva kostar 50-70 spänn kvadraten eller nått.... Kan vara värt degen att få det ordentligt gjort. Fråga entreprenören hur han motiverar det hela varför inte GU-gips? Kolla kontraktet!

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.