Hej,
Tänkte isolera på vinden i helgen. Vi har byggt ut så passade på att suga ur sågspånen som låg där uppe på vindsgolvet
Finns ingen isolering uppe under yttertaket.
I väggarna är det ca 70 mm isolering, de delar där vi gjort om ialla fall. Ingen plast i väggarna där. Golvet vet jag inte riktigt.
Tänkte lägga åldersbeständig plast på vindsgolvets råspont och därefter 120 mm mineralull. Är det rimligt? Synpunkter mottages tacksamt.

Stugan är kallställd när vi inte är där, dvs värms upp på helger typ.
/David
 
Detta resonemang följer jag gärna. Har försökt bli klok på vad göra med vårt eget hus från förra seklet. Jag kommer att ta bort all "ny" isolering och helt förlita mig på kutterspån. Det känns som det mest rätta.
 
ok min stuga är från -69, den tidens byggteknik litar jag inte på. Jag säger inte att alla var pårökta men ändå ;)
 
Helgen har börjat och du har förmodligen redan börjat lägga plast på golvet.
Ta bort den igen och lägg isoleringen direkt på råsponten !
I ett hus där du kommer att ha fuktrörelser in och ut ur väggar/tak/golv pga. kallställning/uppvärmning skall man INTE ha något som stoppar denna fuktvandring. Finns mycket info att läsa här på BH om detta. Använd sökfunktionen.
 
Nejdå har inte hunnit börjat lägga plast, spenderat lördagseftemiddagen med att suga bort det sista spånet däremot. Då lämnar jag tillbaka plasten till bauhaus, gött!! Tack.

Sent from my GT-P7500 using Byggahus
 
Trots den fina sökfunktionen på byggahus så är det kanske inte så självklart ändå. Fått svar från ett par erfarna byggare som skulle lägga plast i mitt fall. Jaja får väl sova på saken...som vanligt finns det lika många åsikter som sätt att göra saker på.

Sent from my GT-P7500 using Byggahus
 
Har du ingen plast i väggarna och kallställer så hoppa över plasten. Du kommer ändå inte kunna skapa ett helt tätt plastskikt genom att försöka lägga plast i facken mellan takstolarna.
Hade inte tagit bort spånet utan det hade fått ligga kvar under den nya isoleringen.
Har gjort denna manöver i fritidshuset och kutterspånen fick ligga kvar och sedan ett lager lösull så att vi nu har ca 300mm isolering.
 
Ja ok lutar åt att det blir plastfritt. Spar ju lite pengar/tid dessutom. Anledningen att spånen åkt är väl ffa att det rasade ner spån i sängen sen vi tog bort tretexen i innertaket...trots att det låg papp under spånen.
Tack för era svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.