Skall bygga bastu på övervåningen. Tak och snedvägg är isolerat och plastat. Nu är frågan Ska man på med ett till lager speciell värmetålig bastu-plast mellan glespanel och bastupanel?
Två lager ångspärr är väl inte så fiffigt?

Har hört att vissa lägger någon form av board under bastupanelen. Hur tät är den??

mvh David
 
Tack för det, Hade inte hittat den tråden om bastu själv.

Nu kommer några följdfrågor:

Visst borde jag kunna sätta reglarna direkt i vinkel mot glespanelen i snedtaket och tak?

Snedtak övergår ju i tak som sedan slutar vid innervägg. Skall jag då göra någon form av lufthål mot angränsande rum så att luften kan cirkulera? Inbillar mig att fukten fastnar. Tänker jag rätt?

Borrar du hål genom vågrät läkt för att släppa igenom fukt under panelen?

Mycket frågor hoppas du ursäktar :)
 
davbeu skrev:
Visst borde jag kunna sätta reglarna direkt i vinkel mot glespanelen i snedtaket och tak?

Mycket frågor hoppas du ursäktar   :)
Nja, kör med 30mm luftspalt där också! Det är kanske overkill när du har har glespanel, men se till att ha en fri luftspalt mot diffspärren. Har själv byggt med luftspalt mot glesen hemma.

davbeu skrev:
Snedtak övergår ju i tak som sedan slutar vid innervägg. Skall jag då göra någon form av lufthål mot angränsande rum så att luften kan cirkulera? Inbillar mig att fukten fastnar. Tänker jag rätt?
Mycket frågor hoppas du ursäktar :)
Du ska ha en ventil för tilluft (under agg. om möjligt) och en ventil för frånluft (i diagonalt hörn i taket) antingen till samma rum som tilluften eller till ventsystem eller direkt ut via yttervägg.

davbeu skrev:
Borrar du hål genom vågrät läkt för att släppa igenom fukt under panelen?
:)
Behövs inte, se här:
http://home.swipnet.se/sundsudden/sauna/bastuovanvy.jpg
Du sätter en vertikal boardremsa över ståreglarna. Då får du en ca 3mm luftspalt bakom liggläkten och därmed ventilerad panel.

 
den Idag kl 12:49, davbeu skrev:
Snedtak övergår ju i tak som sedan slutar vid innervägg. Skall jag då göra någon form av lufthål mot angränsande rum så att luften kan cirkulera? Inbillar mig att fukten fastnar. Tänker jag rätt?
Mycket frågor hoppas du ursäktar


Du ska ha en ventil för tilluft (under agg. om möjligt) och en ventil för frånluft (i diagonalt hörn i taket) antingen till samma rum som tilluften eller till ventsystem eller direkt ut via yttervägg.
Uttryckte mig otydligt, jag tänkte på luftspalten bakom snedväggen och ovan bastutaket. Dvs mellan bastun och innertak
 
Du behöver inte ngn speciell ventilation av själva luftspalten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.