Skall isolera min övervåning på min nybyggda villa och som huset är konstruerat så skall det inte finnas någon luftspalt. Utan råspont, isolering, ångbroms, gles panel och gips.
Då isoleringen har köpts i ett paket så fanns det även med takfotsskivor. Men tillverkaren säger att de inte behövs.

Vad är era tankar och funderingar om detta? Alla åsikter är välkomna.

Har inte isolerat tidigare men ser mig som händig.
 
Redigerat:
Förstår inte varför just den konstruktionen skulle klara sig utan luftspalt.

De konstruktioner som hjälpligt klarar sig utan luftspalt bygger på organisk isolering. Cellulosa (förr i tiden) torv osv. Dessa material tarbupp och avger fukt. Så länge de inte blir mättade så utsätts inte råsoonten för kondens och mögel.
 
Man har en fuktöppen utsida. Då behövs ingen luftspalt. Även material som är organiska måste ha en väg att torka. Många tycks ha en överdriven tro på den typen av material.
 
Finns det någon med erfarenhet av isover vario xtra som kan bistå med tips och erfarenheter?
 
Det går som sagt utmärkt om du har rätt isolering och följer tillverkarens angivelser, precis som med alla isoleringsmaterial. problemet får du om man blandar tekniker och material som inte är avsedda för varrandra oavsett om de är organiska eller ej, vilket ofta föreslås här.
 
Förstår man hur det funkar går det utmärkt att blanda. Men man kan ju inte gnälla på någon annan än sig själv om det inte funkar. Förståelsen för hur det funkar är tyvärr bristfällig på många håll.
 
Enkelt sagt så om jag använder isovers material rakt igenom och följer både isovers och hustillverkarens beskrivning så ska det teoretiskt bli hur bra som helst. :D
 
C C_Lindberg skrev:
så ska det teoretiskt bli hur bra som helst. :D
Och med all sannolikhet också praktiskt.
Har själv takisolering utan luftspalt, och med ånggenomsläppligt skikt utåt (fast av annat fabrikat).
Och det har funkat bra i snart åtta år nu.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Tycker detta verkar som en helt fantastisk lösning, man slipper ju bygga luftspalt och jag som har ramtakstolar och vill ha synliga hanbjälkar så slipper jag tänka på nockluftning. Mycket mindre jobb. Plus att man får plats med mer isolering i takstolarna.
 
  • Sektionsvy av takkonstruktion med isolering och detaljerad beskrivning av lager och material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av takkonstruktion med takpannor, lufttätning, isolering och synliga hanbjälkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.