Jag håller på att bygga ett trädäck och jag tänkte isolera under golvet där uterummet ska stå.
Vilket material är bäst att välja? Trädäcket ligger precis ovanför mark men det finns plats för isolering mellan reglarna.
 
Jag satte asfaltsboard under och över, med mineralull imellan och försökte göra det vattentätt med hjälp av byggplast mellan regelverket och trallen. Det gick sådär. Jag kan verkligen inte rekommendera det om det inte är inglasat, som vi har tänkt att ha det. Skruvarna i trallen perforerar byggplasten och förvandlar det till ett såll. Första regnet som kom förstörde alla mina illusioner om att få det vattentätt. Nåväl, glaspartierna kommer om två veckor och sedan finns inte problemet längre.

6B.jpg


6C.jpg

6D.jpg
 
  • Gilla
Numb_thumb
  • Laddar…
Frigolit (eps) borde väl gå bra?
 
Hej

Ja, borde inte frigolit fungera bra?
Jag ska nämligen göra samma sak. Ska lägga golv i min färdigbyggda inbyggda altan.
För att få bort ev drag från golvet. Det är ingen fullisolerad uteplats i övrigt.

Har satt ytterväggarna så att säg, ska nu då lägga golv.

Kan jag lägga frigolit? Och kanske sätta vanlig byggplast under för att bära frigoliten?
Skulle inte det fungera? Eller är plasten en dum idé?
 
Även jag är på gång att isolera golvet. Planen är att först bygga väggar och tak för att på så vis få det torrt.
Plast under tror jag inte på. Om man jämför med en yttervägg så brukar man där ha plasten innåt, och på utsidan kan man ha tex vindpapp eller som Kiwi asfaltsboard. Fukt som kommer in i isoleringen ska ha en chans att komma ut. Jag tror det blir svår med plast i botten.
Jag tror på Kiwis lösning.

Finns det å andra sidan någon fördel med att använda frigolit/cellplast istället för mineralull? Jag tycker det måste vara lättare att lägga mineralull, framförallt då jag inte har exakt 600 mm mellan reglarna.
 
Fördelen med frigolit är ju att det tål fuktig miljö.
Ull är ju organiskt så det måste skyddas vilket kiwi gör utmärkt med sin lösning.

Så sant, det blir med skärande och trixande med frigolit.
Men jag tror mer på att frigolit är lämpat för uterum.
Har man ull så ska man ha diffusionsskikt mm.

Kiwis lösning är ju skyddad, det är som en enklare husvägg fast som golv.
Med frigolit behövs egentligen inget extra mer än att man har något som håller frigoliten kvar under planken. I mitt fall tänkte jag plast. Men det kanske inte är så bra. Det håller in fukten kanske.

En nackdel med frigolit är ju att det kan börja knarra om man inte får det lagt ordentligt.
 
I vårt uterum har jag tänkt mig asfaboard underst och sedan 170 mm ull. Då får jag en luftspalt på ca 10-15 mm. Ska jag sätta plast sen, eller spontade golvplank direkt?
Undrar Leffe
 
Kolla in länken som jag la in....
http://www.rwsc.dk/SE_konguide/frm_indhold/frameset.asp?csref=Google_AdWords_Roxull_Konstruktionsguide&gclid=COCfytb82I4CFQ5jMAod8ChR8g

Klicka på "GOLVKONSTRUKTIONER" sedan på "KRYPGRUND" sedan "KRYPGRUNDSBJÄLKLAG AV TRÄ" Klicka sedan på "2.3.2 KONSTRUKTIONSPRINCIP" Där står det längst ner påsidan: -- Obs ! I ouppvärmda eller tidvis uppvärmda lokaler t.ex sommarstugor ersätts ångspärren med ett vindtätt skikt in mot rummet --

Så jag tror på att inte lägga in plast på golvet....
 
ok, tack MangeL för Ditt klarläggande!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.