Vad är lämplig tjocklek på isoleringt i ett golv när man lägger vattenburen golvvärme?

Jag får ändå byta ut en del golv i huset och då kan man ju lika gärna lägga golvvärme.

Vad lägger man när man byter ut hela golv i rum för rum, golvvärmekasetter eller golvvärmeplåtar på glespanel?
 
Jag kanske postade under fel ämne? Ingen som har erfarenhet av detta?

Frågan hör kanske hemma under golv istället?
 
Ska du gjuta i betong eller lägga bjälklag? Jag har lagt bjälklag och gles för golvvärmen. 45 x 195 golvåsar och 22 x 120 eller 28 x 120 gles beroende på om jag ska ha spånskiva + matta eller laminatgolv.
 
Jag skall lägga bjälklag, men blir det inte billigare att lägga golvvärmekasetter och spånskiva för då slipper man ju glespanelen?
 
har man krypgrund så ska man inte isolera för mycket, en del värme måste "läcka" ner dit under....
 
pellefant skrev:
har man krypgrund så ska man inte isolera för mycket, en del värme måste "läcka" ner dit under....

Jo jag har hört talas om detta men vad är för mycket?

Jag gräver ur krypgrunden nu och lägger in makamdam i botten så att klimatet inte skall bli dåligt där nere.
 
jag funderar på att lägga golvvärmeslang i krypgrunden och köra ner lite av returen från radiatorsystemet.
 
ma-bor skrev:
Här har konsumentverket m fl givit ut lite tips om vad man bör tänka på vid golvvärme:

[länk]
Ja dom skriver att man skall ha minst 250mm isolering för att undvika fuktskador.

I samma dokumet skriver dom att dom inte har utrett vad som händer i en torpagrund när man installerar golvvärme!

"För att ett hus med krypgrund ska lämpa sig för golvvärme gäller tumregeln på
minst 250 millimeter isolering. Det finns risk för fukt- och mögelproblem i krypgrunder.
Hur detta påverkas av golvvärme är idag inte utrett och därför är det
svårt att ge några generella råd. Kontakta en fackman som undersöker grunden
innan du bestämmer dig för att installera golvvärme i ett hus med krypgrund."​


Verkar lite snurrigt.

Om det läcker ner mycket värme i en torpargrund så borde väl detta vara bra för att minska fukten?

Eller vad säger du "pellefant", du föreslog ju mindre isolering av den anledningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.