Ska skaffa isolering innan jag gjuter sulan till mitt förråd och funderar vad som är bäst. Jag vill lägga ett lager isolering under sulan för att motverka tjälskjutning. Jag tänker finnfoam XPS 30cm borde duga, eventuellt i två lager så man slipper glapp mellan skivorna. Typ detta
https://www.finnfoam.se/produkter/finnfoam

Men innan jag går och köper undrar jag om dettta är rätt sorts produkt eller är det nån här som har något alternativt förslag?
 
Stickan56
Cruzze Cruzze skrev:
Skulle själv använt kant- och hörnmoduler från t.ex Sundolitt [länk] så slipper du göra kanter själv.
Så mycket enklare, värt varenda krona.

Stickan
 
  • Gilla
Cruzze
  • Laddar…
Jag vet inte riktigt vad ni menar med kanter, det jag ska ligger bara under så en flat skiva räcker
 
Stickan56
DennisCA DennisCA skrev:
Jag vet inte riktigt vad ni menar med kanter, det jag ska ligger bara under så en flat skiva räcker
Om du använder kantelement så får du isolering och form på köpet.
Grundplatta med kantelement och armeringsnät i förberedelse för gjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stickan
 
OK men det där ser ut att vara för lite seriösare / större byggnader dock. Detta blir ett kallförråd på 5x5m med betongsula och lecafot ovanpå, grusgolv i mitten. Jag bygger formen själv och gjuter själv med egen blandare. Jag är nöjd med något att lägga under sulan så det inte börjar röra sig så mycket.

3YVUPMVh.png
 
Stickan56
DennisCA DennisCA skrev:
OK men det där ser ut att vara för lite seriösare / större byggnader dock. Detta blir ett kallförråd på 5x5m med betongsula och lecafot ovanpå, grusgolv i mitten. Jag bygger formen själv och gjuter själv med egen blandare. Jag är nöjd med något att lägga under sulan så det inte börjar röra sig så mycket.

[bild]
Då behöver du inte isolera.
Det räcker med att du har markduk och ett kapilärbrytande lager med singel under sulan.
Naturligtvis får du lov att gräva till frostfritt djup lämpligt för Österbotten.

Stickan
 
Redigerat:
  • Gilla
1
  • Laddar…
Det har jag inte gjort (grävt till frostfritt djup) så därför behövs isolering. Marken är redan klar och vibrerad jag ska bara gå och köpa isolering.

IpiHOPe.jpg

Jag kommer köra på det jag själv nämde i första inlägget.
 
Hmm, jag är inte riktigt övertygad om lösningen du valt. Cellplastens oskyddade kanter riskerar att vittra sönder vad det lider och då blir det stora sättningar. Cellplast ger heller ingen värme i sig utan tjäle kommer det att bli ändå.
 
Det blri inte tjäle där man lägger isolering fastän man inte tillför värme. Jag har isolerat en platta utanför garaget på samma vis, blir ingen tjäle där runt. Vi har samma runt husen för att hålla tjälen borta från runt husen (gruset hjälper också förstås, och här har jag också ett lager grus) och det tillförs ingen värme på utsidan.

Att plasten med tid kan gå sönder med tiden vore ju problematiskt, men det finns ju cellplast tillverkad för att sättas under mot jord och under betongplattor.
 
Men varför frågar du då om råd om du ändå bestämt dig för att göra på ett alldeles eget sätt?
 
Det är väl inget eget sätt utan ett vanligt förfarande, iallfall här, godkänt av ingenjör och kommunen.

Jag tänkte bara fråga om vilken typ av isolering eller märke folk kunde rekommendera för detta syfte, finns ju ganska mycket att välja på om man kollar online.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.