Det finns ju redan tusen inlägg på samma ämne men jag väljer ändå att skriva ett nytt då det verkar som att det finns minst lika många olika lösningar..

Vi håller på att renovera vårt kök i vårt 20-tals hus och funderar, på rekommendation av diverse hantverkare, att passa på att uppgradera isoleringen i golvet. Just den delen av huset står på torpargrund och består idag (underifrån) av någon form av plank/skivor, torv (eller liknande) som isolering sen ett furugolv. Min tanke med det hela blir då att lyfta upp furugolvet, ta bort all torv samt botten. Ersätta detta med asfaboard eller liknande, sen cellfiber (blir ca 20 cm tror jag) och sen lägga tillbaka furugolvet alternativt för enkelhetens skull, lägga golvspånskivor.
Ovanpå detta ska det sedan läggas vattenburen golvvärme i eps-spårskivor och avslutningsvis ett kalkstensgolv. Vad tror ni om detta? Utan att ha sett under hela golvet ännu så verkar det ännu så länge torrt och fint, därför tror jag att det kanske är en bra idé att fortsätta på inslagen linje med diffusionsöppna material. Mineralull och dylikt t ex har jag förstått, binder upp fukt i "droppfom", vilket i mina öron låter obra, medan cellfiber har en helt annan möjligthet att både ta upp fukt samt släppa ifrån sig fukt.

Jag är inte rädd för att lite värme slinker ner genom den säkert lite snåla isoleringen utan tvärtom tror jag att det kan vara av godo. Fel?

Tidigare har det gått ett par värmerör genom torpargrunden som troligen har bidragit ned lite spillvärme, dessa kommer nu istället dras på den varma sidan av isoleringen (enligt Säker Vatten-filosofin).

Det pratas mycket om att man ska lägga en massa plast och annat på marken i torpargrunden, detta vill jag helst inte göra om jag kan undvika.

Vad säger ni, är jag helt ute och cyklar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.