Hej!

Håller på och inreder vår övervåning. (Mariannelund, Smålandsvillan-06)
Jag skulle väldigt gärna ha öppet upp i nock på takkupan, men det kommer innebära att vi endast kan lägga 150 mm isolering i just takkupan. (övriga taket har vi över 400 mm)

Vi vet att detta är lite för att vara isolering i ett tak, men påverkar det energiförbrukningen mycket? Istappsbildning? Övriga nackdelar?

Någon som har Smålandsvillans takkupa och hur löste ni detta?

Tacksam för svar!
Malin
 
Ola78
Energiförbrukningen påverkas nog inte jättemycket, men visst kommer det gå åt mer energi. Nackdelen med bara 150 mm isolering är väl precis som du skriver finns det risk för istappar när det läcker igenom en del värme, detta kan ge problem med att det blir is hängrännan också vilket kan göra att smältvattnet måste ta andra vägar, risken finns att det kan rinna in vid ränndalen i såfall.

Är det inte möjligt att kunna spika på takstolarna för att kunna få i mer isolering eller bygger det ner för mycket? Bor inte själv i en Smålandsvilla så jag vet inte hur det ser ut inne i takkupan.
 
Tack för ditt svar! I helgen har takkupan blivit isolerad. Det blev 120 mm + 45 mm, mer går tyvärr inte att bygga på takstolarna.

Jag har lovat min man att det är jag som klättrar upp och river ner istapparna.... hmmm! ;0)
 
Hej, jag har en villa kalmar och tänkte också ha öppet - nästan till nock iaf - i takkupan. Jag tänkte sala på takstolarna där med 120mm extra iallafall. Varför skulle inte det fungera?
 
Hur löser ni det med underramarna som blir synliga, klär dem med gips eller?
 
Ja nåt ska man ju klä dem med, gips eller trä - det spelar nog ingen större roll. Beror lite på hur man vill att det ska se ut, ska du måla dem är väl gips bra?
 
Sala man ut på takstolarna känns det inte som det blir så mycket kvar av det "öppna taket". Vi klädde in takstolen med bräder som vi målade vitt. Är jättenöjda!
 
Hmm nej det är klart det inte blir jättemycket kvar då taket inte är så jättehögt. Men känns som att man inte kan tumma på isoleringstjockleken i taket alltförmycket? Tänkte nog bygga ut mina 145or med 120 iaf.
 
Tänk såhär: "Bara det blir bättre isolerat än ett fönster".
145mm kommer fungera utmärkt då det är så liten yta som exponeras mot kylan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.